کد خبر:4611
پ
۹۷

استاد سیدجعفر سجادی درگذشت

استاد دکتر سیدجعفر سجادی، مؤلف کتاب فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی دار فانی را وداع گفت

میراث مکتوب – استاد دکتر سیدجعفر سجادی، مؤلف کتاب فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی دار فانی را وداع گفت.

استاد سیدجعفر سجادی در سال ۱۳۰۳ش در یکی از روستاهای استان اصفهان پا به عرصه وجود گذاشت. در سن ۵ سالگی در محل زادگاه خویش به مکتب رفت و در این میان نیز برای امرار معاش در مزارع مشغول به کار بود. پس از مدتی به اصفهان رفت و تا سال ۱۳۲۲ در مدارس اسماعیلیه، مدرسه صدر، مدرسه جده، مدرسه عربان و مدرسه ملاعبدالله مشغول به تحصیل شد و علوم حوزوی چون فقه، اصول، ادبیات و فلسفه را خواند.
پس از آن به کرمانشاه رفت و در مدرسه حاج شهبازخان به تدریس طلاب جوان‌تر پرداخت و به تحصیل فقه و اصول پرداخت و دوباره به اصفهان بازگشت و پس از آن در دانشکدۀ معقول و منقول به ادامه تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۹ فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ارومیه رفت و پس از آن به کرمانشاه منتقل شد.

وی در سال ۱۳۳۴ به تهران منتقل شد و برای ادامه تحصیل و دریافت درجه دکتری وارد دانشگاه معقول و منقول گردید و در تاریخ ۱۳۵۳ش به درجه استادی نائل گشت و در ۱۳۵۸ بازنشسته شد.

از آثار زنده یاد دکتر سیدجعفر سجادی می‌توان به مقدمه بر منطق، فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی، فرهنگ علوم عقلی، فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، فرهنگ علوم نقلی و ادبی و فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی ملاصدرا اشاره کرد.

وی همچنین در زمینه تصحیح متن نیز آثار ارزشمندی تالیف کرده است که می‌توان به تصحیح و تحشیه تفسیر حدائق الحقایق، تصحیح توضیح فرهنگ المرقاه، ترجمه و تحشیه آراء اهل مدینه الفاضله ابونصر فارابی، ترجمه و تحشیه سیاسات مدینه اشاره نمود.

مرکز پژوهشی میراث مکتوب درگذشت این استاد گرانقدر را به خانواده محترم ایشان و جامعه فرهنگی کشور تسلیت عرض می نماید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612