کد خبر:14200
پ
IMG_3133-2

استاد حسن انوشه درگذشت

استاد حسن انوشه، پژوهشگر تاریخ، زبان و ادبیات فارسی، امروز ۲۳ فروردین ۱۳۹۹، دار فانی را وداع گفت.

میراث مکتوب- استاد حسن انوشه، پژوهشگر تاریخ، زبان و ادبیات فارسی، امروز ۲۳ فروردین ۱۳۹۹، در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

 

حسن انوشه، زادۀ ۱۳۲۳ در بابل، تحصیلاتش را در دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات عرب به انجام رسانده و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامهٔ ادب فارسی بود.

ترجمۀ شش جلد از تاریخ کمبریج و تألیف دوازده جلد دانشنامۀ ادب فارسی از جمله آثار ارزشمند این دانشی‌مرد پر تلاش ایران است.

دانشنامۀ ادب فارسی دربرگیرندۀ کارنامۀ زبان و ادب فارسی در آسیای میانه، افغانستان، شبه قاره، قفقاز، آناتولی و بالکان و جهان عرب است که سرپرستی آن به عهدۀ مرحوم استاد انوشه بوده است.

تاریخ سیستان و تاریخ غزنویان (اثر کلیفورد ادموند بازورث)، ایران و تمدن ایرانی (اثر کلمان هوار)، ایران در سپیده‌دم تاریخ (اثر جرج گلن کمرون) ویراستاری تاریخ تمدن: عصر ولتر (اثر ویلیام جیمز دورانت و آریل دورانت) نیز از ترجمه‌های ارزشمند مرحوم حسن انوشه است.

سرپرستی فرهنگ زندگی‌نامه‌ها، سرپرستی فرهنگنامۀ ادبی فارسی، نگارش مقدمه و ویرایش «برگزیدۀ نوروزنامه»، و تألیف صدها مقاله در دانشنامۀ دانش‌گستر، دایرة المعارف، دانشنامۀ حافظ و کتب و مجلات مختلف، از جمله فعالیت‌های علمی این پژوهشگر پرکار بود.

آخرین کار مرحوم استاد حسن انوشه سرپرستی دانشنامۀ مازندران در بنیاد مازندران‌پژوهی انوشه در بابل بوده است.

وی حضور و همکاری  پیوسته‌ای با مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به ویژه در نگارش مقاله برای نشریات مؤسسه و سخنرانی در نشست‌های تخصصی، داشته‌اند.

مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، این ضایعۀ اندوه‌بار را به خانوادۀ محترم ایشان و جامعۀ فرهنگی کشور تسلیت عرض نموده، و برای ایشان غفران الهی و برای بازماندگان صبر و بردباری مسئلت می‌نماید.

 

استاد حسن انوشه و همسرشان سرکار خانم رسولی
در دیدار دوستانۀ ۷۷ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۸

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612