کد خبر:1512
پ
bbannaer

از شرحِ الهیِ شارح

منهج‌الفصاحه فی شرح نهج‌البلاغه (گزاره فارسی نهج‌البلاغه)؛ کمال الدّین حسین بن شرف‌الدّینی عبدالحق الهی اردبیلی؛ تحقیق و تصحیح الهه روحی دل؛ ویرایش و نظارت علمی عبدالله غفرانی؛ منتشر شد.

منهج‌الفصاحه فی شرح نهج‌البلاغه (گزاره فارسی نهج‌البلاغه)؛ کمال الدّین حسین بن شرف‌الدّینی عبدالحق الهی اردبیلی؛ تحقیق و تصحیح الهه روحی دل؛ ویرایش و نظارت علمی عبدالله غفرانی؛ منتشر شد.

میراث مکتوب- منهج‌الفصاحه فی شرح نهج‌البلاغه (گزاره فارسی نهج‌البلاغه)؛ کمال الدّین حسین بن شرف‌الدّینی عبدالحق الهی اردبیلی؛ تحقیق و تصحیح الهه روحی دل؛ ویرایش و نظارت علمی عبدالله غفرانی؛ منتشر شد.
حسین بن شرف الدین عبدالحق الهی اردبیلی، متخلّص به الهی، جامع علوم عقلی و نقلی و از اجلّۀ معاریف و مشاهیر اعلام امامیه در سدۀ نهم و دهم هجری است. وی از دانشمندان معدودی بود که در دانش‌های گوناگون انسانی و دینی تبحّر داشت. آثار شناخته شدۀ او در موضوعاتی چون علوم قرآنی، فقه، کلام، اصول، حدیث، تفسیر، ادبیات، عرفان، حساب، هندسه، هیأت و پزشکی دیده می‌شود. ظاهراً وی اولین کسی است که فقه و معتقدات شیعه و علوم شرعی را به زبان فارسی در سرآغاز عصر صفوی نگاشته است.
از جمله آثار وی می‌توان به این موارد اشاره کرد: اساس القواعد فی اصول الفوائد، امامت، تفسیر الهی، تلخیص تحریر اقلیدس، حاشیه بر حاشیۀ جلالیه، حاشیه بر شرح مطالع، شرح بیست باب، شرح گلشن راز و فراست.
منهج‌الفصاحه فی شرح نهج‌البلاغه، یکی از شروح و گزاره‌های ادبی جامع و مهم نهج‌البلاغه و ظاهراً نخستین کتابی است که به زبان فارسی در عهد شاهان صفوی به نگارش درآمده و همگی بخش‌های خطبه‌ها، نامه‌ها، مواعظ. کلمات قصار را در برمی‌گیرد. الهی نخست فرازی از عبارات نهج البلاغه را آورده و پس از توضیح موجز واژگان و شرح مفرداتِ دشوار آن، به سویه‌های گوناگون ادبی هم گوشه چشمی انداخته است. پس از آن به برگردان عبارات عربی پرداخته و در هر جا که نیازی به توضیح بیشتر بوده متناسب با بحث مورد نظر به شرح و بسط بیشتر قلم فرسوده است. شاید بتوان گفت الهی نخستین کسی است که به گزارش نهج‌البلاغه به شیوۀ منظوم دست یازیده است.

مصحّح در کار خود از شش نسخۀ خطّی قدیمی بهره گرفته که به ترتیب قدمت عبارتند از: ۱- نسخۀ کتابخانۀ آستان قدس رضوی مشهد به شماره ۲۱۷۶؛ ۲- نسخۀ کتابخانۀ شخصی روانشاد دکتر اصغر مهدوی که میکروفیلم آن به شمارۀ ۱۵۵۷ و نسخه عکسی آن به شماره ۳۲۰۷ در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران موجود است؛ ۳- نسخه کتابخانه مجلس شورای اسلامی تهران به شماره ۴۱۴۴؛ ۴- نسخه کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی قمی به شمارۀ ۴۰۳۱؛ ۵- نسخه دیگری از کتابخانه آستان قدس رضوی به شماره ۱۳۴۱۴؛ ۶- نسخه دیگری از کتابخانه مجلس شورای اسلامی تهران به شماره ۷۸۳۸٫
شیوه تصحیحی که مصحّح در پیش گرفته، بدین نحو است: نسخه نخست /ض۱/ که قدیمی‌ترین نسخۀ شناخته شده بود، پایه و اساس قرار گرفت و بخش‌های رطوبت رسیده و موریانه خورده دیگر با نسخه دیگر آستان قدس رضوی /ض۲/ مقابله گردید، تفاوت‌های دیگر نسخه‌ها هم در پاصفحات درج شد، البته در برخی موارد که ضبط نسخه بدل‌ها صحیح‌تر می‌نمود، در متن نهاده شده است.
منهج‌الفصاحه فی شرح نهج‌البلاغه (گزاره فارسی نهج‌البلاغه)؛ اثر بنیاد پژوهشهای اسلامی (مشهد )؛ چاپ اول۱۳۹۰؛ جلد نخست؛ ۵۴۴ صفحه؛ در قطع وزیری و به قیمت ۱۱۰۰۰۰ریال وارد بازار نشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612