کد خبر:4971
پ
marefatshenasi-m

ارزش‌ها و فضیلت‌های معرفت‌شناسی

کتاب معرفت‌شناسی تألیف لیندا زاگزبسکی ترجمه کاوه بهبهانی از سوی نشر نی منتشر شده است

میراث مکتوب – کتاب معرفت‌شناسی تالیف لیندا زاگزبسکی ترجمه کاوه بهبهانی از سوی نشر نی منتشر شده است.

روزی که ارسطو گفت میل به دانستن در سرشت آدمی تنیده است یکی از مهم‌ترین قیدوبندهای رشتهٔ معرفت‌شناسی را وضع کرد. به گمانم، اگر بتوانیم سردرآوریم که چرا معرفت مطلوب است یک گام به فهم چیستی آن نزدیک‌تر شده‌ایم و در عین حال به نکات شگفت‌آور دیگری نیز پی خواهیم برد. یکی از نکاتی که دستگیرمان می‌شود این است که تعدادی از نظریه‌های نام‌آشنا در باب معرفت درمانده‌اند از توضیح این‌که چه چیز موجب می‌شود که معرفت خوب‌تر از باور صادق خشک و خالی باشد. این همان مسئله‌ای است که آن را «معضل ارزش» می‌نامم. دومین نکته‌ای که درخواهیم یافت این است که این دیدگاه رایج که طبق آن خوبی معرفتی از خوبی اخلاقی جداست عمدتاً توهمی بیش نیست. خوبی‌های معرفتی پیوند تنگاتنگی دارند با چیزهای دیگری که برایمان ارزش دارند. همچنین میان فضیلت‌های فکری و فضیلت‌های اخلاقی پیوند محکمی وجود دارد.

این کتاب در ۶ فصل با عناوین «ارزش معرفتی و آنچه برای ما اهمیت دارد، شکاکیت و چند پاسخ امروزین به آن، ذهن و جهان: پاسخ متافیزیکی، اعتماد و فضیلت‌های فکری، معرفت چیست؟، خوبی معرفت و زندگی خوب» به همراه موخره‌ای از مترجم ، واژه‌نامه، کتابشناسی و منابع به زیور طبع آراسته شده است.

در مقدمه این اثر آمده است:
«پژوهش فلسفی درباره مفهوم «دانستن» و جستجوی راه‌های مناسب برای بارورکردن هر سخنی و کشف حقیقت را اپیستمولوژی (معرفت‌شناسی) می‌گویند. معرفت‌شناسی یکی از رشته‌های اصلی فلسفه است؛ چرا که دو موضوع از مهمترین موضوعات کاوش‌های فلسفی را با یکدیگر پیوند می‌زند: ما و جهان. دانستن راه پیوند دهنده ما و جهان است، البته نه این که تنها راه ارتباطی ما و جهان باشد، اما راه بسیار مهمی است. افلاطون اعتقاد جالبی داشت. او معتقد بود که معرفت شباهت‌های بسیاری به عشق ورزیدن دارد؛ چرا که هم عشق آدمی را از خویش بیرون می‌آورد و هم معرفت. افلاطون بر آن بود که آدمی با بیرون آمدن از خویش، ابتدا از جهانی سر در می‌آورد که بازتاب یا روگرفتی از صورت‌های ازلی است و بعد از آن اگر بخت با او یار باشد و از مقررات سخت‌گیرانه‌ای نیز پیروی کند، از جهان خود صورت‌ها سر در خواهد آورد.

البته در کتاب‌های معرفت‌شناسی حرفی از عشق به میان نمی‌آید اما یادتان نرود که معرفت فقط و فقط یکی از راه‌های ارتباطی ما با دنیای بیرون است»

این کتاب با موخره، واژه‌نامه، کتاب‌شناسی و فهرست نابه تمام می‌شود.

کتاب معرفت ‌شناسی تالیف لیندا زاگزبسکی ترجمه کاوه بهبهانی در ۲۸۸ صفحه به بهای ۱۵ هزار تومان از سوی نشر نی منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612