کد خبر:1621
پ
arjname-hojati-m

ارج‌نامه دکتر سید محمدباقر حجتی

استاد دکتر سید محمدباقر حجتی نام آشنایی در میان محققان و مدرسان علوم قرآنی است که نیم قرن از عمر پرمایه خویش را صرف تعلیم و تدریس در این حوزه کرده است

میراث مکتوب- استاد دکتر سید محمدباقر حجتی نام آشنایی در میان محققان و مدرسان علوم قرآنی است که نیم قرن از عمر پرمایه خویش را صرف تعلیم و تدریس در این حوزه کرده است. وی از معدود روحانیانی است که در کنار طی مدارج حوزوی نزد علمای دینی، تحصیلات عالی را نیز تا دریافت درجه دکترای حکمت و فلسفه از دانشگاه تهران ادامه داده و در هر دو حوزه تحصیل، مقام و جایگاه ویژه ای یافته است.
سنت حسنه تجلیل از چهره های علمی و برجسته تاریخ شیعه یکی از بابرکت ترین و مفیدترین سنت ها در این مقوله به شمار می آید. با توجه به اینکه در بخش هایی از تاریخ پربار فرهنگ و علوم اسلامی، شخصیت های بزرگ و مؤثری بوده اند که نسل جوان امروز با آنها آشنا نیستند، ارجنامه ای با عنوان ارجنامه دکتر سید محمدباقر حجتی، به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در بزرگداشت این استاد برجسته تدوین و گردآوری شده و در آن از ایشان به عنوان نسخه پژوه برگزیده، تجلیل شده است. این ارج نامه در دوازدهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
کتاب در ۵ فصل تنظیم شده که عبارتند از: شرح زندگی، احوال و فعالیتها؛ کتابشناسی آثار علمی و پژوهشی؛ راهنمایی، مشاوره و داوری پایان نامه؛ گفتگوها و مصاحبه هایی از استاد؛ و مقالاتی درباره استاد. در بخش پیوست ها نیز تصاویری از اجازه روایت و تصرف در امور حسبیه آیت الله العظمی محمدکاظم خراسانی (ره ) به حضرت آیت الله العظمی سید محمدباقر حجتی (ره) جد استاد دکتر حجتی؛ مجوز پوشیدن لباس روحانیت برای آیت الله العظمی سید محمدباقر حجتی (ره)؛ گواهینامه دکترای رشته معقول استاد حجتی؛ اعلام و دعوتنامه به عنوان پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران؛ لوح تقدیر اعطای جایزه تحقیقاتی بهترین پژوهش کاربردی ادبیات و علم انسانی دانشگاه تهران؛ احراز رتبه اول طرح های علوم انسانی در پنجمین جشنواره خوارزمی؛ لوح سپاس رئیس دانشگاه تهران و… به چشم می خورد.
ارجنامه دکتر سید محمدباقر حجتی (ویژه دوازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی)؛ تألیف و گردآوری: دکتر علی صادقزاده وایقان و اعظم نجفقلی نژاد ورجوی؛ تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛ چاپ اول: ۱۳۹۱؛ قطع وزیری؛ ۲۳۲ صفحه؛ ۱۸۰۰۰ تومان.
معرفی کتاب از زکیه بیات
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612