کد خبر:5311
پ
ravagh

اثبات فضیلت مختار ثقفی در رونق انجمن

منظومه رونق انجمن صحبت لاری به اثبات فضیلت مختار ثقفی می‌پردازد.

ميراث مكتوب – منظومه رونق انجمن صحبت لاری به اثبات فضیلت مختار ثقفی می‌پردازد.

مختار را نمی‌توان صرفاً از دل تاریخ شناخت، اگر کسی بخواهد از طریق تاریخی بشناسد که جریان خلافت نوشته اند،‌ مختار چهره مثبتی ندارد. مختاری که اشرافیت عرب را به عنوان جنایتکاران کربلا در هم کوبید و آنها را از هستی ساقط کرد، مورد خشم و غضب بیشتر مورخان خلافت است.

در مجموع می‌توان گفت عملکرد و شخصیت مختار مورد تأیید و تجلیل اهل بیت (ع) بوده است. آنان برای مختار طلب رحمت کرده‌اند که بالاتر از مغفرت است. وقتی امام معصوم برای کسی طلب رحمت کند،‌ نشان دهنده تایید او توسط امام (ع) است.

منظومه رونق انجمن صحبت لاری که براساس دو نسخه تصحیح شده است، حداقل از دو منظر احیا و زنده کردن این نسخه ارزشمند خطی و دیگری ارج نهادن و پاسداشت مقام والای مختار ثقفی نزد ا ئمه اطهار (ع) و شیعیان به خصوص ایرانیان قابل اعتنا است.

دو نسخه در این کتاب مبنا قرار گرفته است:

نسخه محفوظ در کتابخانه ملک به شماره 4744 و نسخه مربوط به آقای معرفت.

عناوین مطرح شده در این نسخه 34 عنوان است که ابتدا سراینده این منظومه با تنسیق الصفاتی بسیار زیبا صفات و نعمت‌های خداوند را نسبت به بندگانش می‌شمارد و در بسیاری از ابیات با استفاده از انواع صنایع ادبی بدیع خصوصاً انواع تلمحیات به آیات و احادیث، الطاف حضرت حق را به پیامبران گوشزد می‌کند. ابیاتی در وصف حضرت رسول می‌سراید و سپس فصلی در بیان حضرت امیر می‌گوید. در ادامه به منقبت حضرت سید الشهدا (ع) و وصف سایر ائمه هدی تا حضرت مهدی (عج) اشارتی دارد. و در ادامه ابیاتی در اثبات فضیلت مختار بیان می ‌کند.

فهرست مطالب کتاب به این شرح است:

مقدمه

تعلیقات و توضیحات

فهرست آیات و احادیث و اشارات فارسی شماره ابیات

نمایه‌ها

کتاب‌نامه

«رونق انجمن (مختارنامه)» اثر محمد باقر بن محمد علی صحبت لاری با مقدمه، تصحیح و تعلیقات مرتضی چرمگی عمرانی در 172 صفحه از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در مشهد در سال 93 منتشر شده است.

منبع: بساتين

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612