کد خبر:7122
پ
ayateshragh

«آیت اشراق » به روایت سهروردی

قرآن حکیم، موصوف به صفاتی نظیر حکمت و علم و خیر و رحمت است و به صورت وحی نازل شده است.

میراث مکتوب – قرآن حکیم، موصوف به صفاتی نظیر حکمت و علم و خیر و رحمت است و به صورت وحی نازل شده است. معارف قرآن کریم از جهت ظهور و خفاء در سه مرتبه است: اول رتبۀ بی‌نیاز از تفسیر و توضیح که درک آن برای همه میسر است. دوم رتبۀ فراتر از فهم عوامل که نیاز به تفسیر و شرح و تبیین و نیز تدبر وقت در عبارات دارد. و سوم رتبۀ ویژۀ پیامبران الهی و راسخان در علم که فهم آن برای همگان میسر نبوده و نیازمند تأویل است.

 

در طول قرون حکیمان مسلمان بر اساس توافق میان شرع و عقل و با بکارگیری عقل و ادراک فلسفی، در تفسیر و تأویل قرآن کریم به سنت تفسیر فلسفی دست یافته‌اند، آن‌ها ماهیت نبوت و وحی را از جهت معرفت‌شناسی تحلیل کرده‌اند. از جملۀ این حکیمان، فارابی، ابن سینا و سهروردی متوفی در ۵۸۷ هـ . ق می‌باشند. سهروردی رویکردی عظیم نسبت به قرآن کریم و حدیث دارد و این دو از مهم‌ترین منابع اندیشه‌ی او در سلوک فلسفی و عرفانی است. او بیش از هر فیلسوف مسلمان دیگر به قرآن و سنت توجه کرده است. سهروردی پس از طرح مسائل فلسفی مانند وجود، واجب الوجود، عقل و نفس و انسان، به قرآن کریم به عنوان موید استناد کرده است.

در نوع استناد و استفاده‌ی سهروردی از قرآن کریم به برخی نکات می‌توان اشاره کرد: وی در بسیاری موارد آیه‌ای را به استناد به آیات دیگر تفسیر و تأویل می‌کند؛ تأیید مسائل فلسفی با شواهد قرآنی، ثمره‌ی استنادهای سهروردی به قرآن است؛ او برخی از منازل و مقامات سلوک را با آیات الهی بیان می‌کند؛ هم‌چنین وی گاه به احادیث نبوی و سخنان امام علی (ع) استناد کرده است و بسیاری موارد دیگر.اما باید اذعان داشت که در تأملات سهروردی پژوهی به طریق تأویل و تفسیر قرآنی – فلسفی سهروردی کمتر توجه شده است.

کتاب  آیت اشراق که از سوی انتشارات هرمس منتشر شده، حاوی اندیشه‌های شیخ اشراق سهروردی در حوزۀ‌ تفسیر و تاویل قرآن کریم است. در این کتاب از چهار مجلد مجموعه مصنفات شیخ اشراق تصحیح هانری کربن و دکتر سیدحسین نصر و دکتر نجفقلی حبیبی و متن عربی هیاکل النور تصحیح محمد علی ابوریان ، التنقیحات فی اصول الفقه تصحیح عیاض بن نامی سلیمی، ستایش و نیایش تصحیح محمد ملکی، دیوان اشعار تصحیح احمد مصطفی حسین به عنوان منبع اصلی استفاده شده است.

ابتدا آیات ، به ترتیب سور و آیات قرآن کریم تنظیم شده اند. پس از ذکر آیه، ترجمه آن داخل کروشه آمده و سپس عین عبارت سهرور‌دی که تفسیر یا تاویل و یا صرفاً شاهدی از قرآن کریم است.

کتاب آیت اشراق: تفسیر و تاویل آیات قرآن کریم در آثار سهروردی تالیف سیما سادات نوربخش از سوی انتشارات هرمس در ۶۰۵ صفحه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612