کد خبر:7285
پ
giayahdaro

آشنایی با خواص درمانی یك صد گیاه

کتاب گیاهداروها نوشتۀ مهدی به‌خیال (در 157 صفحه) با پیوستِ تصاویر علمی گیاهان (در 25 صفحه) به صورت رنگی در قطع رقعی توسط نشر رایین منتشر شد.

میراث مکتوب – کتاب گیاهداروها نوشتۀ مهدی به‌خیال (در 157 صفحه) با پیوستِ تصاویر علمی گیاهان (در 25 صفحه) به صورت رنگی در قطع رقعی توسط نشر رایین منتشر شد.

 

این کتاب در دو بخشِ کلی، با سرفصل‌های گیاهداروهای بیماری‌ها (از سر تا پای)، و معرفی و خاصیت یك­صد گیاه با فهرست الفبایی تنظیم شده است. مؤلف در بخشِ پایانی کتاب، نمایگان اثر را استخراج و در پنج بخش تفکیک کرده است. این پنج بخش شامل فهرست گیاهداروهای بیماری‌ها، فهرست الفبایی یك­صد گیاه (با برابرهای لاتین)، نام‌نامه (كسان و جای‌ها)، نام‌های لاتین گیاهان و كتاب‌نامه (منابع كتاب) می‌شود.

نویسنده در مقدمۀ اثر، دربارۀ انگیزۀ نگارش کتاب می­نویسد: «ماجرا برمی‌گردد به ‌چند سال پیش، که بنا به ‌توصيۀ نویسنده‌ا‌ی شوریده‌حال و علاقه‌مند به ‌‌فرهنگ عامۀ همدان به این حیطه وارد شدم. ايشان که در ضمن پژوهش­های متنوع خود، یادداشت­هایی در زمینۀ گیاهان بومی همدان نیز فراهم آورده بود، به سبب پراکندگی یادداشت­ها، پیشنهاد داد تا در تدوین و ويرایش این یادداشت­ها یاری­اش کنم. در جریان اصلاح، بازبینی و تدوینِ کار و گسترده­تر شدن دامنۀ تحقیقات، اشکالات و اغلاط كتاب آشکار شد؛ تا آنجا كه عنوان “گياهان بومي همدان” را مناسب محتوای اثر ندانستم؛ چرا كه به‌ گمان ايشان، یا به علت تعلق خاطرش به‌ همدان، در توضیح هر گیاه نوشته بود: «گياهي كه در الوندكوه بسيار مي‌رويد، اين گياهِ مفيدِ سنتي در كهن شهرِ تاريخي همدان و… «در حالی که رُستنگاه فلان گیاه نه همدان، که هند، چین، مصر و یا کشورهای دیگر بوده است. پس از اصلاح مواردی از این دست و سر برآوردن اشتباهاتی دیگر، یقین شد که كار، اصلاح­نا­شدني است. از جانب دیگر، آن جناب هم با  تغييرات عمدۀ کتاب موافقتی نداشتند. اما وسوسۀ تدوین چنین کتابی همواره با من بود، تا اینکه سرانجام با منبع قرار دادن قانون شيخ‌الرئيس ابوعلی‌سينا، کتاب حاضر فراهم آمد…»

نکتۀ قابل توجه و با اهمیت کتاب، روشمندی اثر است که به نوشتۀ مؤلف، بر اساس پیشنهاد دكتر پرویز اذكائی (سپیتمان) در دو بخش تنظیم شده. در بخش نخست از بیماری‌ها (از سر تا پای) و گیاهانی كه برای آن بیماری مفید بوده است نام برده شده، سپس توضیحاتی مختصر در مورد هر گیاه داده شده است. در بخش دوم برحسب حروف الفبای فارسی، یک­صد گیاه دارویی كه اشهر و دارای مواد مؤثر و با ‌ارزشی بوده، انتخاب کرده سپس با مختصر جزئیاتی از تاریخچه‌، كاربرد، خاصیت و شیوۀ استفاده از آن را به‌ موجزترین شکل بیان کرده است. وی در مورد این تقسیم‌بندی می‌نویسد: «بیان ویژگی‌های کامل گیاهان بوده که ذکر برخی از آن‌ها در بخش نخست غیرضروری می‌نمود…»

همچنین مؤلف شیوۀ‌ استفاده از داروها را متذکر شده و به ‌صورت‌های مختلفِ استفاده از آنها چون جوشانده، دَم‌کرده، مخلوط، گرد، افشره، قرص، ضماد، شیاف و مرهم اشاره کرده است. و نیز برای آشنایی و بهرۀ افزون‌تر خوانندگان  در بخش پایانی کتاب، تصاویر علمی گیاهان را بر اساس شمارۀ مدخل‌های بخش دوم ضمیمه کرده است.

به‌خیال، مهدی، گیاهداروها (كاربرد درماني گياهان به انضمام تصاوير رنگی)، همدان، رایین، 182 صفحه، قطع: رقعی، بها: 120000 ریال، 1394.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612