کد خبر:4119
پ
taghizade-m-1

یادداشت‌هایی بر مقالات شاهنامه شناختی استاد تقی‌زاده

شادروان استاد سید حسن تقی‌زاده (تبریز ۱۲۵۵ یا ۱۲۵۷ – تهران: ۸ بهمن ۱۳۴۸) از شخصیت‌های شگفت و برجستهٔ تاریخ تحقیقات ایرانی است

میراث مکتوب – شادروان استاد سید حسن تقی‌زاده (تبریز ۱۲۵۵ یا ۱۲۵۷ – تهران: ۸ بهمن ۱۳۴۸) از شخصیت‌های شگفت و برجستهٔ تاریخ تحقیقات ایرانی است. فارغ از داوری‌های گوناگون دربارهٔ مشی سیاسی و برخی عقاید او، قطعاً کسی نمی‌تواند در مقام علمی و پژوهشی آن مرحوم تردید کند. تنوع و پرمایگی مقالات و کتاب‌های استاد، تدریس در دانشگاه‌های تهران، لندن، کمبریج و کلمبیا، رابطۀ علمی و دوستی با ایران‌شناسانی نظیر نولدکه، مارکوارت، براون، مینورسکی، هنینگ، گرشویچ و … و احترام آنها نسبت به وی، و انواع حمایت‌هایش از دانشمندان، جوانان فاضل و دوستان محقق کافی است تا نام سید حسن تقی‌زاده را در طراز سرامدان پژوهشگران معاصر ایران قرار دهد.
هرچند تخصص و تشخص استاد تقی‌زاده در حوزۀ مسائل گاهشماری است، ایشان در زمینۀ چند موضوع دیگر نیز قلم زده‌اند که یکی از آن شاهنامه‌شناسی است و حتی به استناد تاریخ چاپ نخست این گونه مقالاتشان (۱۲۹۸ – ۱۳۰۰ ش)، ایشان را باید پیشگان پژوهش های علمی فردوسی شناختی به زبان فارسی و در میان محققان ایرانی دانست.

ادامه «یادداشت هایی بر مقالات شاهنامه شناختی استاد تقی زاده» نوشته سجاد آیدنلو که در شماره ۷۷ کتاب ماه ادبیات منتشر است در فایل پایین بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612