کد خبر:2103
پ
dastnevis-Copy

گنجینه‌هایی از تمدن اسلامی

تمدن اسلامی ویژگی مهمی دارد که بر اساس آن تمدن دنیای قدیم از دنیای جدید جدا می شود. این ویژگی به مکتوب بودن تمدن اسلامی باز می گردد.

میراث مکتوب – تمدن اسلامی ویژگی مهمی دارد که بر اساس آن تمدن دنیای قدیم از دنیای جدید جدا می شود. این ویژگی به مکتوب بودن تمدن اسلامی باز می گردد. در زمینۀ کتاب، تمدن اسلامی در همه بخش های شرقی و غربی خود فعال بود. آن گونه که همه جا، کتاب و مدرسه در شمار پدیده های ارزشمندی بودند که مسلمانان برای آن حرمت زیادی قائل می شدند.
میراث مکتوب پدید آمده در این تمدن، از قرن دوم به این سوی، میراث بس عظیمی بود که اگر همه آن بر جای مانده بود، ما امروز یکی از شگفت ترین میراث ها را در اختیار داشتیم. مقایسه فهرست آثاری که در فهرست ابن ندیم نام برده شده با آنچه که امروزه از آن برجای مانده است، می تواند عمق فاجعه را در نابودی بخش های مهمی از این میراث نشان دهد. اما به رغم همه این مسائل آنچه برجای مانده همچنان عظیم و البته پراکنده است، به طوری که مجموعه های زیادی از مخطوطات در کشورها و شهرهای مختلف اسلامی در کتابخانه های عمومی و خصوصی نگه داری می شود بدون آنکه گاه فهرستی از آنها در اختیار باشد. بنابراین آگاهی یافتن از مراکز نگه داری این نسخه ها، با توجه به تعلق نسخه ها به حوزه های فکری مختلف در شرق یا غرب اسلامی، بسیار مهم و برای پژوهشگران بسیار راهگشا خواهد بود. همچنین زمینه ای است برای اقدامات جدی تر جهت سامان دادن به کارهایی که می بایست برای فهرست کردن، تحقیق و نشر و … انجام گیرد.
دورۀ سه جلدی کتاب گنجینه های دست نویس های اسلامی در جهان، یکی از کارهای بنیادی در زمینه شناسایی گنجینه های اسلامی در کشورهای مختلف اسلامی است که بر اساس یک طرح مصوب با کتابخانۀ مجلس، توسط آقای رحیمی ریسه، که خود در این رشته پژوهشگری کوشا و متخصص است، به فارسی در آمده و به دلیل آنکه اصل کتاب کار فهرست نویسی را تا سال ۱۹۹۴ م دنبال کرده، مترجم افزوده های فراوانی را برای تکمیل کار به آن ضمیمه کرده است.
این کتاب، ترجمه کتاب World Survey of Islamic Manuscripts است که اکنون با تصحیحات و افزوده ها و با تغییر اندکی در ترجمه عنوان آن، با نام گنجینه های دست نویس های اسلامی در جهان به چاپ رسیده است. رحیمی ریسه در شیوه تنظیم این کتاب شناسی تقریباً از همان روش اصل کتاب پیروی کرده است.
گنجینه های دست نویس های اسلامی در جهان؛ تألیف: گروه مولفان؛ سر ویراستار: جفری راپر؛ ترجمه، توضیحات و افزوده ها: احمد رضا رحیمی ریسه؛ تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ درقطع وزیری منتشر شده است.معرفی کتاب از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612