کد خبر:29187
پ
Science-2332

فراخوان برای بازدید از «تالار علوم در ایران اسلامی» کتابخانه ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک، علاقه‌مندان را به بازدید از «تالار علوم در ایران اسلامی» این موقوفه فرهنگی فراخوانده است.

میراث مکتوب- کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های گوناگون علمی را به تور ویژه بازدید «تالار علوم در ایران اسلامی» در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران فرامی‌خواند.

«تالار علوم در ایران اسلامی» با هدف معرفی بخشی از میراث گران‌سنگ دانش در تمدن اسلامی و مطالعه در سیر تاریخی علوم دوره اسلامی طراحی شده است. کتابخانه و موزه ملی ملک، این تالار را برپایه آثار تاریخی و نسخه‌های خطی در گستره دانش‌های گوناگون ایرانی- اسلامی در گنجینه بنیان گذاشته است تا گوشه‌هایی از دستاوردهای عصر زرین دانش‌ها و علوم ایران دوره اسلامی را از چشم‌انداز آثار این گنجینه بزرگ به نمایش بگذارد.

«تالار علوم در ایران اسلامی» برپایه طبقه‌بندی دانش‌ها در تمدن اسلامی- ایرانی، به همراه معرفی دانشمندان ایرانی مسلمان و بازشناسی گوشه‌هایی از دستاوردهای آنان در زمینه علوم دقیقه، نمایی جذاب و چشم‌نواز از تاریخ علم در ایران دوره اسلامی به نمایش می‌گذارد.

طبقه‌بندی علوم در ایران اسلامی، از گستره‌های جذاب این تالار است. علوم و دانش‌های رایج در دوره‌های گوناگون تاریخی همچون اُسطُقُسّات (معرفت هندسه)، حساب، جبر و مقابله، حِیَل، کیمیا، مناظر، نورشناسی (ابصار)، مسالک و ممالک، جانورشناسی، گیاه‌‌داروشناسی، اَسطَرُنومیا (ستاره‌شناسی)، احکام نجوم، فلاحت، النبات (گیاهان و رستنی‌ها)، کانی‌شناسی و پزشکی، در کنار علوم جدید که در سده‌های متاخر تاریخ ایران در این سرزمین رواج یافتند، گستره‌هایی در زمینه دستاوردهای دانشمندان ایرانی مسلمان در علوم و دانش‌هایی به شمار می‌آیند که آثار آن‌ها در این تالار به نمایش درآمده است.

دوستداران علم و تاریخ به ویژه استادان، پژوهشگران و دانشجویان حوزه‌های گوناگون علمی و تاریخ علم، با هماهنگی پیشین و تماس با شماره تلفن ۶۶۷۵۱۲۹۱-۰۲۱ (روابط عمومی) می‌توانند از خدمات تور ویژه بازدید از تالار علوم در ایران اسلامی بهره بگیرند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه و موزه ملی ملک

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612