کد خبر:6218
پ
فاقد تصویر شاخص

گرشاسپنامه به تصحيح حبيب يغمايي

ماهنامۀ جهان کتاب در تازه ترین شماره (سال نوزدهم، شماره 8-10 (پياپي 308)، آبان – دي 1393) در بخش ویژۀ خود از حبیب یغمایی یاد کرده است.

میراث مکتوب – ماهنامۀ جهان کتاب در تازه ترین شماره (سال نوزدهم، شماره 8-10 (پياپي 308)، آبان – دي 1393) در بخش ویژۀ خود از حبیب یغمایی یاد کرده است.


نوشتار زیر به قلم  دکتر محمود امیدسالار با عنوان «گرشاسپنامه به تصحيح حبيب يغمايي» در این شماره از ماهنامۀ جهان کتاب منتشر شده است.


گرشاسپنامه از اهم متون داستانی فارسی است که در شرح ماجراهای گرشاسپ، جد رستم، سروده شده . سرایندۀ این کتاب اسدی طوسی، همشهری فردوسی، فرهنگ نویس، شاعر و خطاط بزرگ ایرانی است که این کتاب را در سال 458 هجری از روی یک اصل منثور به شعر درآورد. قطعات بسیار بلندی از این منظومه در بعضی از نسخه های شاهنامه وارد شده و با اشعار فردوسی در هم آمیخته است. با احتساب این قطعات، از گرشاسپنامه قریب چهل دستنویس کامل و ناقص می شناسیم که اقدم آن ها در دستنویسی است متعلق به کتابخانۀ موزۀ توپکاسرای در ترکیه . تعداد ابیات گرشاسپنامه در دستنویس های مختلف موجود از آن بین پنج هزار تا بیش از هشت هزار است.


متن کامل این نوشتار را اینجا دانلود کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612