کد خبر:4143
پ
gardone-m

گردونه روزگار به دکتر شیرین بیانی رسید

کتاب گردونۀ روزگار به زندگی علمی و عملی دکتر شیرین بیانی استاد دانشگاه تهران می‌پردازد

کتاب گردونۀ روزگار به زندگی علمی و عملی دکتر شیرین بیانی استاد دانشگاه تهران می‌پردازد.
در میان استادان معاصر کمتر کسی را می‌توان یافت که پایگاه علمی دکتر شیرین بیانی را داشته باشد. با اینکه نوۀ ملک‌المتکلمین بودن می‌توانست او را به ورطۀ اجتماعی – سیاسی سوق دهد او هیچ‌گاه از ساحت علم خارج نشد و به گواه کارنامۀ درخشانش، در زنجیره‌ای از عالمان و دانشوران که همگی استاد دانشگاه تهران بودند تک حلقه‌ای ناب و درخشان است که در ادامۀ بانوان روشن بین مشرق‌زمین قرار می‌گیرد.
بخش اول کتاب «گردونه روزگار» با عنوان «گفت و گوها» به موضوعاتی همچون از خانه به جهان، کودکی و نوجوانی، از کودکی تا تاریخ، بانویی، مصداق نامش، دولت جاوید یافت هرکه نکونام زیست، دکتر مهدی بیانی و هنر خوشنویسی، دانشگاه و تاریخ، ادامه تحصیل در خارج، بر گرد نام تاریخ، خاندان میکده، یاد سفر کردگان، دربارۀ سفر، دربارۀ خیام نیشابوری، در دنیای کتاب ها، تهران؛ شهری که دوستش می دارم، دربارۀ زندگی، عشق و معجزه اش و فرجام عشق، اختصاص یافته است.
در بخش دوم نیز با عنوان «یادبودهای شیرین» چکیده ای از زندگی، دوران نوجوانی، دوران جوانی، ادامه دوران جوانی و پس از آن عنوان شده است.
دکتر شیرین بیانی، همسردکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، متولد سال ۱۳۱۷ و از استادان مقدم دانشگاه تهران است که علاوه بر تدریس، به سفرهایی در قاره‌های آسیا،‌ اروپا و آمریکا رفته و ماحصل این سفرها با تألیف کتاب‌های تاریخ‌ شناسی گردآوری شده است. کتاب سه ‌جلدی «دین و دولت در ایران عهد مغول» او برنده جایزه کتاب سال در سال ۱۳۷۰ شده است.
در میان شگفتی‌های زندگی بانو شیرین بیانی دو چیز از همه جالب‌تر است: یکی رسیدن او به مرتبه استادی دانشگاه در کمتر از ۲۶ سالگی و دیگری دست به قلم شدن اوست برای نوشتن، که نخستین بار با ترجمه مجموعه داستان‌های کودکانه از زبان فرانسوی به فارسی صورت می‌گیرد، آن هم زمانی که ۱۴ سال بیشتر نداشت. بدین‌ترتیب، شیرین بیانی، احتمالاً نخستین مترجم زیر ۱۵ سال ایران است.
کتاب گردونۀ روزگار در ۶۸۰ صفحه از سوی به بهای ۲۰۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات اطلاعات روانه بازار کتاب شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612