کد خبر:4767
پ
azarang

ویرایش، عرصه بی‌تشکل و بدون انسجام

حرفه‌ها و تخصص‌هایی هست که برداشت جامعه از آن‌ها با واقعیت آن‌ها یکسان نیست

میراث مکتوب – حرفه‌ها و تخصص‌هایی هست که برداشت جامعه از آن ها با واقعیت آن‌ها یکسان نیست. اهل حرفه و صاحبان این‌گونه تخصص‌ها ناگزیر می‌شوند به این و آن توضیح دهند که به چه کاری مشغول‌اند. نبودن تصویری عمومی دربارۀ این‌گونه حرفه‌ها و تخصص‌ها البته دشواریی هایی به بار می آورد که از جمله ممکن است هدایت نشدن استعدادهای مناسب به سمت آن ها باشد. پیداست که از دست رفتن، یا به بی راه رفتن هرگونه استعدادی به زیان فرهنگ کشور است. زیان دیگر، تفاوت برداشت میان خود صاحبان حرفه و تخصص است دربارۀ وظایف خودشان. این ناهماهنگی مضاعف، اصطکاک ها و تنش های درونی هم ایجاد می کند و در نتیجه از توان حرفه می کاهد.

ویرایش / ویراستاری در شمار حرفه‌ها و تخصص هایی قرار می گیرد که دشواری مضاعف دارند. علت چیست، پیامد آن چه می تواند باشد؟ چه راهی باید برگزید که کم ترین زیان را داشته باشد؟

ادامه مقاله «ویرایش، عرصه بی تشکل و بدون انسجام» نوشته عبدالحسین آذرنگ را که در مجله جهان کتاب، سال هجدهم، شماره ۱۱-۱۲ (پیاپی ۲۹۸)، بهمن و اسفند ۱۳۹۲ منتشر شده است بر روی فایل پایین مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612