کد خبر:25688
پ
۱۵۲۳۸۳۲-۲

شماره جدید «جهان کتاب» منتشر شد

سیصد و نود و پنجمین‌شماره از مجلۀ «جهان کتاب» با مدیرمسئولی طلیعه خادمیان منتشر شد.

میراث مکتوب- سیصد و نود و پنجمین شماره از مجلۀ «جهان کتاب» با مدیرمسئولی طلیعه خادمیان منتشر شد.

این مجله به مانند همیشه با داستانی از پرویز دوایی شروع شده و در ادامه یادداشتی از سیروس پرهام درباره محفل هفتگی خانه نادر نادرپور درباره سیاوش کسرایی و تبعید خودخواستۀ وی آمده است که نویسنده عنوان آن را «کجا رفتند و چه کشیدند و به کجا رسیدند؟» انتخاب کرده است.

«ترس» عنوان داستانی است از جونیچیرو تانیزاکی، که آزاده سلحشور آن را به فارسی برگردانده است. سمیه سمساریلر دربارۀ میکل آنجلو مریسی دا کاراواجو، نقاش اواخر قرن شانزدهم ایتالیا مطلبی با عنوان «از شکاف صخره» نگاشته است.

در بخش دیگری از «جهان کتاب» کاوه بیات «گل‌هایی که در شوره‌زار می‌رویند» را در معرفی کتاب «راوی خشمگین آرزوهای خرده‌ بورژوازی (زندگی و اندیشهٔ محمد مسعود)» نوشته است.

«نا‌کتاب روزگار روزنامه‌نگار» نوشتۀ سیدفرید قاسمی است که در آن به زندگی و آثار علمی علی‌اکبر کسمایی، دانش‌آموختۀ روزنامه‌نگاری و مترجم زبان پرداخته است.

از دیگر کتاب‌های معرفی شده در این شماره از «جهان کتاب» می‌توان به «مختار در روزگار» نوشتۀ ابراهیم گلستان، «کفش‌های زرین روی پلکان معبد جنگ» اثر مرضیه گلاب‌گیر اصفهانی و «مولانا در برابر معمای جبر و اختیار» نوشتۀ احمد کتابی اشاره کرد.

استاد حسن انوری، مطلبی با نام «اسطوره و شعر» را در این شماره از مجله به چاپ رسانده است. وی ساده‌ترین تعریف از اسطوره را داستان‌های خرافی دربارۀ نیروهای طبیعی، خدایان و نیمه‌خدایان می‌داند.

برای این شماره عبدالحسین آذزنگ و فاطمه حِمَصیان کاشان اوستا از دیدگاه تدوین و ویرایش را نوشته‌اند و از مجموعه اسناد کریم امامی نیز سندی مبنی بر نخستین کاربرد واژۀ ویرایش چاپ شده است.

کامیار عابدی، در یادداشتی به تألمات شاعرانۀ مراد فرهادپور پرداخته و در ادامه ترجمه داستان‌های کوتاه و مروری کوتاه بر آثار منتشر شده چاپ شده است.

سیصد و نود و پنجمین شمارۀ مجلۀ «جهان کتاب» با مدیرمسئولی طلیعه خادمیان به بهای هفت‌هزار و پانصد تومان منتشر شده است.

مریم مرادخانی

شماره 395 جهان کتاب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612