کد خبر:2397
پ
vaghf

نگاهی به وقف کتاب در اسلام و ایران و تأثیر آن بر حفظ نسخه‌های خطی و تقویت فرهنگ اهدا کتاب

یکی از دلایل شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی تجلی روحیهٔ احسان و نیکوکاری، نوع‌دوستی و خیرخواهی در قالب سنت حسنهٔ وقف و انجام امور خیریه و عام‌المنفعه است.

میراث مکتوب – یکی از دلایل شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی تجلی روحیهٔ احسان و نیکوکاری، نوع‌دوستی و خیرخواهی در قالب سنت حسنهٔ وقف و انجام امور خیریه و عام‌المنفعه است.
وقف کتاب از همان آغاز صدر اسلام به عنوان یک عمل خیر و سنّت نیکو و پسندیده در شماره صدقه جاریه و باقیات الصالحات به حساب می‌آمده است و پاداش و اجر فراوان اخروی و شهرت و نام نیک و جاودانگی یاد و خاطره واقف را به همراه داشته است.
وقف کتاب شاید رایج‌ترین نوع وقف در میان مسلمانان بوده است. از وقفنامه های مربوط به کتاب آگاهیهای تاریخی بسیاری استفاده می‌شود و نشر آن‌ها زوایای تاریخی بسیاری را روشن خواهد کرد. علاوه بر این که، این کار در تاریخ اسلام، سهم عمده‌ای در پیدایش کتابخانه‌های گوناگون داشت، بیشتر کتابهای خطی اسلامی موجود در کتابخانه های جهان، نتیجه همین عمل خداپسندانه بوده است
در این نوشتار به تاریخچه وقف کتاب در جهان اسلام، آراء فقهای اسلام در مورد وقف مصاحف و کتب، انگیزه‌های وقف کتاب، انواع وقف کتاب به همراه نمونه‌هایی از وقف کتاب به کتابخانه‌ها، همچنین به نقش وقف در حفظ کتابهای خطی و تأثیر وقف بر اهدا کتاب می‌پردازیم.برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی این لینک کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612