کد خبر:3597
پ
fehrest-m1

نقدی بر فهرستواره مشترک نسخه‌هاى خطى پزشکى و علوم وابسته در کتابخانه‌هاى ایران

علم پزشکى از آغاز در خدمت بشر بوده و امروزه نیز رجوع به طب سنتى و گیاهان دارویى کانون توجه مراکز علمى پزشکى است

میراث مکتوب – علم پزشکى از آغاز در خدمت بشر بوده و امروزه نیز رجوع به طب سنتى و گیاهان دارویى کانون توجه مراکز علمى پزشکى است. وجود آثار مکتوب علم پزشکى در کشور ما، نمایانگر غناى علمى و فرهنگى است که همواره خاستگاه تمدن، دانش و بزرگوارى بوده و خواهد بود. آگاهى از میراث گذشتگان حق مسلّم نسل امروز و آینده است؛ خصوصاً میراثى که به علل مختلف به طور «تاریخ علم» کامل در دسترس نیست. در جامعه امروز ما جایگاه مناسبى ندارد و تحقیقاتى که در این زمینه انجام مى‌شود فاقد برنامه‌ریزى و انسجام است. باید بدانیم بسیارى از علومی را که دیگران به عنوان نوآورى به ما عرضه مى‌کنند، قرن‌ها پیش دانشمندان شهیر ایرانى در شرایط بحرانى زمان خویش به آن دست پیدا کرده بودند که همه در آثار دستنویس آنها به خوبى معلوم و مشهود است (ولایتى، ۱۳۸۸ ، مقدمه). ایران مالک یکى از بزرگترین مجموعه‌هاى نسخه‌هاى خطى شرق در جهان است و مجموعهٔ فهرست‌هاى نسخه هاى خطى ایران یکی از بزرگترین مجموعه فهرست نسخه هاى خطى جهان را تشکیل مى دهد. تهیه فهرست هاى موضوعى از ضروریّات جامعه علمى ایران به ویژه در حوزه علوم انسانى است؛ زیرا مى تواند به بازیابى بخشى از تاریخ و فرهنگ و انتقال میراث علمى گذشتگان سرزمین ایران یارى رساند و اندیشمندان را با گنجینه‌هاى عظیم و تمدن ساز ایرانیان بیش از پیش آشنا سازد.
سیّد احمد حسین‌زاده در شماره ۱۸۸ کتاب ماه کلیات کتاب نگاهی دارد به کتاب .فهرستواره مشترک نسخه هاى خطى پزشکى و علوم وابسته در کتابخانه هاى ایران.
برای مطالعه متن کامل این مقاله می توانید بر روی فایل زیر کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612