کد خبر:7287
پ
baresitarikhi

نسخه ای کهن از نوادر المعجزات به خط علامه حلی؟

در فهرست نسخه های خطی کتابخانه مرحوم سید حسن صدر که به تازگی در شماره پنجم مجله کتاب شیعه به چاپ رسیده نسخه ای معرفی می شود از نوادر المعجزات منسوب به ابن رستم طبری به خط علامه حلی و با تاریخ کتابت ۷۲۳ ق .

میراث مکتوب – در فهرست نسخه های خطی کتابخانه مرحوم سید حسن صدر که به تازگی در شماره پنجم مجله کتاب شیعه به چاپ رسیده نسخه ای معرفی می شود از نوادر المعجزات منسوب به ابن رستم طبری به خط علامه حلی و با تاریخ کتابت ۷۲۳ ق (نک: ص ۳۳۵ تا ۳۳۶).

برای من که اساساً معتقدم طبری نامی که نویسنده کتاب دلائل الامامه و نوادر المعجزات باشد وجود خارجی نداشته و نام طبری به عنوان نویسنده این دو کتاب محصول خطایی بیش نیست (این مطالب را پیشتر در این سایت نوشته و منتشر کرده ام)، وجود نسخه ای از نوادر المعجزات با رقمی کهن و آن هم به خط علامه حلی معلوم است که شگفت آور است. چنانکه قبلاً در مقاله ای مخصوص کتاب نوادر المعجزات نوشته ام این کتاب تلخیصی است متأخر از کتاب دلائل الامامه با اضافاتی از کتاب عیون المعجزات از گردآورنده ای که ظاهراً دست کم در هنگام تألیف این کتاب در نجف ساکن بوده و مقدمه ای هم برای گردآورده خود فراهم کرده اما کمترین آشنایی با شیوه های معمول در نقل حدیث از کتابهای گذشتگان نداشته است. در این کتاب از ابن نجار صاحب ذیل تاریخ بغداد هم نامی و نقلی می آید.

به نظر می رسد کتاب پیش از دوران صفوی پرداخته شده اما مطلقاً بعید است که سابقه آن به علامه حلی برسد. چطور ممکن است علامه حلی آن هم در سال ۷۲۳ ق یعنی در اواخر عمر خود چنین کتاب بی پایه ای را کتابت کرده باشد. آقا بزرگ طهرانی در الذریعه اشاره به نسخه سید حسن صدر می کند اما مطلقاً نمی گوید نسخه صدر کهنه سال است چه رسد به اینکه به خط علامه باشد. بی تردید اگر این نسخه به خط علامه بود آقا بزرگ متذکر آن می شد. به نظر می رسد که تاریخ یاد شده در فهرست مربوط است به کتابی دیگر و ربطی به کتاب نوادر ندارد. به ویژه اینکه انجامی که نقل شده انجام نسخه های کتاب نوادر نیست. به هر حال شایسته است این نسخه از نو مورد بررسی قرار گیرد تا حقیقت ماجرا دانسته شود.

حسن انصاری

منبع: بررسی تاریخی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612