کد خبر:7289
پ
eslamfilsofane

اسلام فیلسوفان در یک کتاب

این اثر ترجمۀ کتابی است با عنوان اسلام الفلاسفة که به قلم منجی لَسوَد به نگارش درآمده و در سال 2006 م. از سوی انتشارات درالطلیعة للطباعة و النشر با همکاری انجمن خردگرایان عرب (رابطة العقلانیین العرب) در بیروت منتشر شده است.

این اثر ترجمۀ کتابی است با عنوان اسلام الفلاسفة که به قلم منجی لَسوَد به نگارش درآمده و در سال 2006 م. از سوی انتشارات درالطلیعة للطباعة و النشر با همکاری انجمن خردگرایان عرب (رابطة العقلانیین العرب) در بیروت منتشر شده است.

این انجمن که شماری از روشنفکران عرب، از جمله محمد عبدالمطلب الهونی، رجاء بن سلامة، نصر حامد ابوزید، جرج طرابیشی، صادق جلال العظم، عزیز العظمة  و … در آن عضویت داشته یا دارند، فعالیت رسمی خود را در نوامبر سال 2007 م آغاز کرد، ولی پیش از این تاریخ نیز با انتشار برخی آثار، حضور خود را در محافل فکری و اندیشگی جهان عرب اعلام کرده بود. این انجمن تاکنون بیش از شصت عنوان کتاب در زمینه های گوناگون فکری، فلسفی، تاریخی و … منتشر کرده است و یکی از سلسله پزوهش هایی که از سوی این انجمن منتشر می شود «الاسلام و احدا و متعددا» نام دارد که نگارش این مجموعه زیر نظر دکتر عبدالمجید شرفی، عضو بنیانگذار انجمن، صورت می پذیرد.

در این سلسله پژوهش ها که به قلم نویسندگان گوناگون به نگارش درآمده اند کوشش شده است با ترسیم رویکردهای مختلف نخبگان فرهنگی و علمی تاریخ اسلام آشکار شود که با وجود یگانه بودن دین اسلام، دیدگاه های متعدد و گوناگونی دربارۀ این دین وجود دارد که چه بسا هریک از این گروه ها دیدگاه گروه دیگری از نخبگان را به چالش و ستیز فراخواند و پرسش های بنیادینی را پیرامون مهم ترین گرایش ها، باورها و پندارهای آنان مطرح می سازد؛ پرسش ها و چالش هایی که اگر به دور از جنجال مورد ارزیابی قرار می گیرد می تواند برای پویایی اندیشه های دینی دستاورد مهمی را به ارمغان آورد و این نکته ای است که باید در مطالعات و پژوهش های دینی با رویکردی آسیب شناسانه همواره مورد توجه قرار گیرد.

اسلام فیلسوفان نیز یکی از آثار مجموعۀ یادشده است، با همین رویکرد به نگارش درآمده است. در این اثر با بیان برداشت های گوناگونی که میان اهل حدیث و فقیهان از یک سو، و دیدگاه های فیلسوفان از سوی دیگر دربارۀ اسلام وجود دارد کوشش شده است چنین نتیجه گیری شود که از سده های آغازین برآمدن اسلام، با توجه به فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه و نیز با توجه به عوامل و انگیزه های گوناگون، فلسفه و شریعت همواره با هم در ستیز و رویارویی بوده اند و هریک نگاهی متفاوت و گاه متناقض از اسلام ارائه کرده اند.

فهرست مطالب این کتاب به شرح زیر است:

یادداشت مترجم

پیشگفتار

  1. فلسفه و فیلسوفان از نگاه مسلمانان

1 – فیلسوفان در شرح حال نگاشته ها

2 – فیلسوفان و عامۀ مردم

3 – جایگاه فلسفه و دین در طبقه بندی دانش ها

 

2 – وحی ، نبوت و قرآن از نگاه فیسلوفان

1 – مفهوم وحی

2 – جایگاه وحی

3 – تفسیر قرآن و فیلسوفان

پدیدۀ سازگاری دین و فلسفه

 

3 – مسائل اختلافی میان فیلسوفان مسلمان

1 – حدوث و قدم جهان

2 – علم خدا

3 چگونگی معاد اخروی

سخن پایانی

منابع و مآخذ

لسود، منجی، اسلام فیلسوفان، ترجمه: محمد باهر، تهران، نگاه معاصر، 107 صفحه، شمارگان: 1100 نسخه، قطع: رقعی، بها: 60000 ریال، 1394.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612