کد خبر:2299
پ
sheikhe-m

نسخه‌های خطی نویافته از آثار شیخ بهایی

شیخ بهایی از جمله وارستگانی است که اشراق روحانی دامنگیرش شده و بی قرارش ساخته و او سالیان متمادی به هر شهر و دیار به دنبال اثری از یار بوده و بیش از سی سال در وادی سلوک گامزن و به دنبال درد طلب دائم السفر بوده است.

میراث مکتوب – شیخ بهایی از جمله وارستگانی است که اشراق روحانی دامنگیرش شده و بی قرارش ساخته و او سالیان متمادی به هر شهر و دیار به دنبال اثری از یار بوده و بیش از سی سال در وادی سلوک گامزن و به دنبال درد طلب دائم السفر بوده است.
شیخ بهایی را بنیانگذار عرفان شیعی،‌ بدون انتساب به سلسله‌ ها باید نامید که بعد از وی عالمان شیعه، که ویژگی‌ های بارز آنها داشتن اجتهاد در فقه و اهتمام به فلسفه و عرفان و اعتقاد عمیق به آموزه‌های اخلاقی و تهذیب نفس بوده بوجود آورد.از نمونه ‌های بارز این عالمان از مولی محمدتقی مجلسی، آقا محمد بیدآبادی، علامه سید محمدمهدی بحرالعلوم، آخوند ملا حسینقلی همدانی، آیت الله سید علی قاضی طباطبایی، علامه سید محمد حسین طهرانی، علامه طباطبایی و ده‌ها فقیه عارف دیگر را می‌توان نام برد.
در این کتاب نویافته‌ هایی از شیخ بهایی با پردازشی جدید و سرفصل‌های تازه همراه با چند رساله جدید منتشر نشده از شیخ بهایی، ارائه گردیده است.
نویسنده در مقدمه کتاب خود نوشته است: نگارنده طبق شوق و علاقه‌ای که به آثار و اندیشه‌ های شیخ داشته، در اثنای کاوش‌ های خود در صحیفه‌ های مخطوط و مطبوع، هر کجا به اثری جدید و یا نکته ای نو، از شیخ اطلاع می‌ یافت، یادداشت می ‌نمود، که حاصل آنها،‌ در کتاب حاضر با چینشی نو و پردازشی جدید و سرفصل‌های تازه، ارائه گردیده است.
«شیخ بهایی مخزن اسرار سیر و سلوک» را علی صدرایی خویی از فهرست‌نگاران برجسته کشور در دو بخش به شرح زیر نگاشته است:
بخش اول: درباره‌ی شیخ بهایی
•زندگی ‌نامه‌ شیخ بر اساس مصادر جدید
•خاندان شیخ بهایی
•آثار شیخ
•درس ‌ها و نکاتی از شیخ بهایی
•اشعار شیخ بهایی

بخش دوم: رساله‌هایی از شیخ بهایی
•اجوبه المسائل الصالحیّات(۲۲ سوال و جواب)
•اجوبه المسائل الصالحیّات(۶۰ استفتاء)
•یک سؤال و جواب
•هفت استفتاء
•وسیله الفوز و الایمان
پایان بخش کتاب نیز نمونه تصاویری از نسخه خطی می‌باشد، همچنین کتابنامه نیز در انتهای کتاب آمده است.
«شیخ بهایی مخزن اسرار سیر و سلوک» را انتشارات خوئی در بهار سال ۱۳۹۱ در قطع رقعی در هزار نسخه منتشر کرده است. شماره ثبت این کتاب در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی ۴۸۷۷۲۱ می‌باشد.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612