کد خبر:2539
پ
poster-golpinarli-m

معرفی عبدالباقی گولپینارلی

عبدالباقی گولپینارلی، متولد روستاى «GÎlbulak» از توابع شهر گنجه در قفقاز است. خانواده‌اش، پیش از جنگ روسیه در ۱۸۷۷، به استانبول و از آنجا به «بورسا» مهاجرت کرده‌اند.

میراث مکتوب- عبدالباقی گولپینارلی، متولد روستاى «GÎlbulak» از توابع شهر گنجه در قفقاز است. خانواده‌اش، پیش از جنگ روسیه در ۱۸۷۷، به استانبول و از آنجا به «بورسا» مهاجرت کرده‌اند. پدرش، احمد آگاه، مدتها خبرنگار روزنامه ترجمان حقیقت بود. مدیر روزنامه، احمد مدحت افندى، او را گاه با لفظ «بابا» و زمانى با خطاب «شیخ‌المخابرین» مورد نوازش قرار مى‌داد. «عبدالباقى» در رمضان ۱۳۱۷ هجرى قمرى، برابر با ۱۹۰۰ میلادى، در استانبول به دنیا آمد.
نام اصلى او مصطفى عزت بود. اما چون فرزندان ذکورى که پیش از وى تولد یافته بودند همه مرده بودند خانواده تفألاً نام او را «عبدالباقى» صدا زدند، بدان امید که در پناه خدا سرنوشت برادران پیش از خود را پیدا نکند. این نام جاى نام نخستین را گرفت و گولپینارلى در تمام آثارى که از خود بر جاى گذاشت با نام عبدالباقى مشهور شده است.
به گزارش روابط عمومی میراث مکتوب، مقاله «عبدالباقی گولپینارلی» ، نوشته علی آلپ ارسلان ( ترجمه این مقاله از ترکی به فارسی توسط رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا انجام شده است)، یکی از مقالات اولین همایش بین المللی بزرگداشت عبدالباقی گولپینارلی، ایران شناس و مولوی پژوه برجستۀ ترک است. این همایش در تاریخ ۵-۴ تیرماه ۱۳۸۶ توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، خانه کتاب، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه و موزه مجلس شورای اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، و وزارت فرهنگ و توریسم کشور ترکیه برگزار شد و اساتیدی از ایران و ترکیه به سخنرانی در مورد شخصیت علمی و فرهنگی عبدالباقی گولپینارلی پرداختند. جهت بهره برداری پژوهشگران و علاقمندان بر آن شدیم که مقالات این همایش را روی سایت میراث مکتوب قرار دهیم.

برای بهره گیری از مقاله کامل روی «دریافت فایل» کلیک کنید.


دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612