کد خبر:3423
پ
tohfe

معرفی، بررسی و تحلیل تذکره تحفه سامی

تذکرۀ تحفۀ سامی یکی از تذکره‌های درخور تعریف و ذکر عهد صفوی است.

میراث مکتوب – تذکرۀ تحفۀ سامی یکی از تذکره‌های درخور تعریف و ذکر عهد صفوی است. در این اثر سام‌ میرزا صفوی، شاهزادۀ دانشمند، هنرمند و خوش‌ذوق، با رعایت کلام و ادب و در نهایت راستی و صداقت دست به تألیف زندگینامۀ ۷۲۲ تن از شاعران کمی قبل از خود و هم‌عهد خود زده است و الحق، که در این گنجینۀ گرانقدر از ذکر هیچ دانش و هنر و اصول و فنونی دریغ نورزیده است به طوری که تذکرۀ تحفۀ سامی را می‌توان آیینه‌ای تمام‌نما از اوضاع ادبی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… دورۀ صفویه دانست.
آگاهی سام میرزا از زبان پارسی و عربی و ترکی و علوم و فنون آن دوران، و همچنین ارتباط قوی با اقشار خاص در سطح دربار و عوام در سطح جامعه، و علاقه‌مندی او به سیر و سیاحت، انگیزه‌ای قوی و مؤثر برای ترغیب آن شاهزادۀ بوده تا چنین اثری ماندگار از خود و دیگر شعرای هم عهد خود بر جای بگذارد.

آنچه در بالا آمده است چکیده مقاله «معرفی، بررسی و تحلیل تذکرۀ تحفۀ سامی» نوشته فاطمه توکلی‌فرد است که در شماره ۵۱ دوفصلنامه علمی – پژوهشی آینه میراث به چاپ رسیده است.
برای مطالعه متن کامل مقاله بر روی گزینه دریافت فایل کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612