کد خبر:4471
پ
serghat-1

کتابسازی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی

مشکل کتابسازی در تمام حوزه‌های دانشی رو به‏ گسترش است و علم اطلاعات و دانش‌شناسی از این قاعده مستثنی نیست

میراث مکتوب – کتاب‌سازی نوعی بی‌اخلاقی و تقلب در کار علمی است و زمانی رخ می‏دهد که شخص بدون دانش کافی در یک حوزۀ علمی، با استفاده از یافته‌‏های عملی دیگران اثری را برای کسب سود یا رتبۀ دانشگاهی تولید و به بازار عرضه کند. مشکل کتابسازی در تمام حوزه‌های دانشی رو به‏ گسترش است و علم اطلاعات و دانش‌شناسی از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر حوزۀ تالیف، کتاب‌های ترجمه را نیز شامل می‌شود.
البته شروع مشخصی هم نمی‌توان برای آن در نظر گرفت؛ هر چند عوامل مختلفی در شکل‌گیری و گسترش کتابسازی دخیل هستند که می‌توانیم به کوتاهی ناشران در داوری آثار منتشرشده، نگرش کمی حاکم بر مراکز دانشگاهی برای ارتقای اساتید و… اشاره کنیم. برای بررسی تعریف کتاب‌سازی، عوامل مؤثر بر توسعۀ کتاب‌سازی و راهکارهای کاهش آن، جلسه‌ای را با حضور استادان و صاحب‌نظران برگزار کرده‌ایم که نتیجۀ آن به‌ تفصیل ارایه می‌شود.کتاب ماه کلیات در شماره اخیر خود (شماره ۱۹۲) گزارش نشستی را با موضوع «کتابسازی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» منتشر کرده است. مشروح گزارش این نشست را می توانید در فایل پایین مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612