کد خبر:4959
پ
nashriat2-m

نشریات میراث مکتوب در سال گذشته

مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سال ۱۳۹۲ شماره‌های دیگری از نشریات آینۀ میراث، گزارش میراث و میراث علمی اسلام و ایران را منتشر کرد

میراث مکتوب – مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سال ۱۳۹۲ شماره‌های دیگری از نشریات آینۀ میراث، گزارش میراث و میراث علمی اسلام و ایران را منتشر کرد.

دوفصلنامه آینۀ میراث اولین نشریه میراث مکتوب است که تاکنون ۵۲ شمارۀ آن به همراه ۳۰ شماره ضمیمه منتشر شده است. دیگر نشریۀ میراث مکتوب، گزارش میراث است که ۵۴ – ۵۵ شماره به همراه ۳ ضمیمه (ضمیمه اول ویژه بزرگداشت استاد افشار، ضمیمۀ دوم ویژه نامۀ کتابسازی و انتحال و ضمیمۀ سوم نقد متون) چاپ و منتشر شده است. مرکز پژوهشی میراث مکتوب همچنین در سال ۱۳۹۱ این افتخار را داشت که نشریۀ میراث علمی اسلام و ایران را به نشریات خود اضافه کند.

آنچه در ادامه می‌آید نگاهی اجمالی به نشریات آینه میراث، گزارش میراث و میراث علمی اسلام و ایران است که در سال گذشته منتشر شده اند.

آینه میراث شماره ۵۱
نشریۀ آینۀ میراث (دوفصلنامۀ ویژۀ کتاب شناسی، نقد کتاب و اطلاع رسانی در حوزۀ متون) در شمارۀ ۵۱ با رتبۀ علمی – پژوهشی تابستان ۱۳۹۲ منتشر شد.
سخن سردبیر، آیینۀ حق نما‍، اثری در دفاع از تشیع در هند، فرهنگ لب اللغه اثر شیخ محمود لاهیجی / پروین تاجبخش، معرفی، بررسی و تحلیل تذکرۀ تحفۀ سامی/ فاطمه توکلی فرد، معرفی نسخه های سام نامه موجود در کتابخانه های جهان/ وحید رویانی/ ، نویافته هایی از تاریخ ادبیات ایران «اعلامی چند از کهگیلویه»/ سید محمد طباطبائی بهبهانی/ ، مثنوی لیلی و مجنون مکتبی شیرازی، نسخۀ خطی شمارۀ ۱۰۳۷۹ کتابخانۀ آیت الله مرعشی نجفی / فرزانه فاتح و محمدصادق میرزا ابوالقاسمی، عبدالجبار الخرقی و آثار او در هیئت، ملاحظاتی پیرامون تواریخ نایافته و تاریخ نگاری محلی در خوارزم سده های ۴ -۵ ق/محمدعلی کاظم بیکی، شرح الحکمه العرشیه ملااسماعیل اصفهانی ، پاسخی به جرح عرشیه احسائی/ احسان کردی اردکانی، تحلیل نثر جامع التواریخ رشیدالدین فضل الله از نظر شاخصهای سبکی و ادبی/ علی محمدی، مصارع الشعرا شاعری ناآشنا/ احمدرضا یلمه ها عناوین مقالات شمارۀ ۵۱ دوفصلنامۀ آینۀ میراث است.

شماره ۵۱ دوفصلنامه علمی – پژوهشی آینه میراث را
اینجا ببینید.

ضمیمۀ ۲۸ آینۀ میراث – پژوهشی در شیوه تصحیح تفسیر نسفی
ضمیمه ۲۸ دوفصلنامه علمی – پژوهشی آینۀ میراث با عنوان «پژوهشی در شیوۀ تصحیح تفسیر نسفی» به اهتمام اکرم السادات حاجی سیدآقایی شهریور سال ۱۳۹۲ منتشر شد.

ضمیمه ۲۸ آینه میراث
اینجا ببنید.

ضمیمۀ ۲۹ آینۀ میراث – «بدیل بی بدیل»
ضمیمۀ ۲۹ دوفصلنامه علمی – پژوهشی آینه میراث با عنوان «بدیل بی بدیل» نوشتۀ سعید مهدوی فر منتشر شد و عناوین آن به شرح زیر است:
مقدمه
تأملی در دیوان خاقانی ویراسته میرجلال الدین کزازی بر اساس معیارهای نویافته
درنگی بر کتاب پنجوش سلامت (دفتر چهارم شرح مشکلات خاقانی)
تأملی در فرهنگ تحلیلی لغات و ترکیبات دیوان خاقانی شروانی تألیف رسول چهرقانی منتظر
نگاهی به دیوان خاقانی تصحیح سید ضیاءالدین سجادی بر اساس معیارهای نویافته
ضبط و گزارش ابیاتی از خاقانی شروانی در فرهنگ جهانگیری

ضمیمه ۲۹ آینه میراث را اینجا ببینید.

ضمیمه ۳۰ آینه میراث؛
شکوه و جاودانگی (جامع التواریخ و رشیدالدین فضل الله همدانی)

ضمیمۀ ۳۰ آینۀ میراث دوفصلنامۀ ویژه پژوهشهای متن شناسی با عنوان «شکوه و جاودانگی (جامع التواریخ و رشیدالدین فضل الله همدانی)» نوشتۀ یوسف الهادی با ترجمۀ اکبر ایرانی منتشر شد.
نوشتۀ حاضر، ترجمۀ مقاله ‌ای است از پژوهشگر عراقی آقای یوسف الهادی که به زبان عربی نوشتند و دربارۀ زوایایی از زندگی رشیدالدین به رشته تحریر درآمده و توسط دکتر اکبر ایرانی ترجمه شده است. آقای یوسف الهادی در نوشتۀ خود کوشیده است به ویژگی ها و سودمندیهای آثار رشیدالدین و کارهای فرهنگی او بپردازد و برخی نظرات مغرضانه یا دور از انصاف دربارۀ رشیدالدین را که از روزگار وی به بعد مطرح شده، با دیدی منصفانه بررسی کند.

ضمیمه ۳۰ آینه میراث را
اینجا ببنید.

آینه میراث شماره ۵۲
شمارۀ ۵۲ دوفصلنامۀ علمی – پژوهشی آینۀ میراث با مقالاتی از اکبر ایرانی، جواد بشری، رسول جعفریان و سید محمدرضا لواسانی، عطامحمد رادمنش و ملوک پهلوان زاده، فضل الله رضایی اردانی، مجید سرمدی و ثریا انداز، محمود عابدی و عباس بگ جانی، حبیب الله عظیمی، وحید عیدگاه طرقبه ای، جمشید مظاهری و شهلا حاج طالبی و حسین نصیرباغبان منتشر شد.
دکتر اکبر ایرانی مدیرمسئول دوفصلنامه علمی – پژوهشی آینۀ میراث در سخن آغازین این شماره، نگاهی به تاریخچه این نشریه از شماره نخست تا کنون داشته است.

شماره ۵۲ دوفصلنامه علمی – پژوهشی آینه میراث را
اینجا ببینید.

گزارش میراث ۵۲ – ۵۳
گزارش میراث (پیاپی ۵۲ – ۵۳) دوماهنامه تخصصی اطلاع رسانی در حوزۀ نقد و تصحیح متون، نسخه شناسی و ایرانشناسی دورۀ دوم، سال ششم، شمارۀ سوم و چهارم ـ به صاحب امتیازی مرکز پژوهشی میراث مکتوب تابستان ۱۳۹۲ منتشر شد. شمارۀ دیگر دوماهنامۀ «گزارش میراث» شمارۀ ۵۴ و ۵۵ است که آذرماه سال گذشته به چاپ رسید.
سرسخن، جستار، متن شناس، نسخه شناسی، نقد و بررسی، ایران در متون و منابع عثمانی
بایسته های تصحیح و پژوهش، پاره ها و نکته ها، تازه های متون سفرنامه و نامه ها بخش های این شماره از دوماهنامه گزارش میراث را شامل می شود.

شماره ۵۲ – ۵۳ دوماهنامه گزارش میراث را
اینجا ببینید.

شماره ۵۴ – ۵۵ دوماهنامه گزارش میراث اینجا ببینید.

میراث علمی اسلام و ایران/۲
اولین شمارۀ دوفصلنامۀ میراث علمی اسلام و ایران- ویژۀ تاریخ علوم و فناوری دورۀ اسلامی (بهار و تابستان ۱۳۹۱) به مدیر مسئولی دکتر اکبر ایرانی و سردبیری دکتر محمد باقری چاپ و منتشر شد.
دو فصلنامۀ میراث علمی اسلام و ایران ویژۀ پژوهشهای تاریخ علم و فناوری در دورۀ اسلامی است تا با ارائۀ گزارشها، مقالات و تحقیقات انجام شده، سهم ایران و اسلام را در گسترۀ دانش بشری و تأثیراتی که تا قرون اخیر بر آن به جای گذاشته بازنمایاند.
این دوفصلنامه در دومین شماره خود ، که خردادماه ۱۳۹۲ منتشر شد، در مقدمه یادداشتی بر سه قضیۀ مکانیک کوهی و پیامدهای آن را مطرح می کند و سپس مقالاتی با عناوین الدرۀ المکنوۀ، رساله ای درباره رنگ آمیزی شیشه نوشته احمد یوسف الحسن و ترجمه حمیدرضا نفیسی، الحشائش، تأثیرگذارترین کتابشناسی دورۀ اسلامی از شمامه محمدی فر، ظهور مدرنیتۀ علمی در ایران تألیف کامران ارجمند و ترجمۀ افسانه منفرد، حساب هوایی اثر صالح ذکری به ترجمه غلامحسین صدری افشار و میراث ریاضی مصر باستان نوشته لامپکین ترجمه بهناز فتاحی آمده است.
معرفی و نقد کتاب و نشریات از اهم مطالب شمارۀ دوم میراث علمی اسلام و ایران است که در آن آثاری چون نتیجه الدوله یه سه رساله در اختراعات صنعتی به قلم محمدجواد ناطق، کوکب بخت و کار سخت منجمان، شرح ثمره بطلیموس نوشته غلامحسین صدری افشار ، معرفی و نقد تصحیح و ترجمۀ کتاب النجاره اثر گرگ دیونگ ترجمه پویان رضوانی، انتشارات «میراث مکتوب» در حوزۀ تاریخ علم اثر فاطمه شاملو و مجسطی و نشریۀ بین المللی تاریخ نظریات علمی ترجمه زینب سوادی درج شده است.
معرفی نسخه های خطی زیج اشرفی نوشته سجاد نیک فهم خوب روان بخش معرفی نسخ خطی را به خود اختصاص داده است.
یادنامه ها عنوان دیگر فهرست این نشریه است و شامل زندگینامۀ علمی استاد دکتر محمود حسابی به کوشش محمدتقی توسلی، شکوه ریاضت درنگی بر زندگی و کارنامه استاد عبدالحسین مصحفی نوشته جعفر ربانی و غروب خورشید اثر زینب کریمیان نگاهی بر زندگی زنده یاد خورشید فیض الله یویچ عبدالله زاده تاریخ نگار اهل تاجیکستان می شود.
اما بخش پایانی این فصلنامه به رسائل اختصاص دارد که در این بخش مقاله ای از دکتر محمد باقری با عنوان تعریف اصلاحات نجومی در زیج جامع کوشیار به چاپ رسیده است.

شماره دوم دوفصلنامه میراث علمی اسلام و ایران را اینجا
ببینید.

میراث علمی اسلام و ایران/۳
مقاله، معرفی و نقد کتاب، معرفی نسخ خطی، یادنامه ها و رسائل بخش های مختلف شماره سوم دوماهنامه تخصصی ایران و اسلام را تشکیل می دهد.

شماره سوم دوفصلنامه میراث علمی اسلام و ایران را اینجا ببینید.

اخبار مرتبط
…………………………………………………

مروری بر آثاری که میراث مکتوب در سال گذشته منتشر کرد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612