کد خبر:4893
پ
sadraee-m

فوائد رضویه‌ای دیگر

چند اثر از دانشمندان شیعی موسوم به «الفوائد الرضویه» در دست است، که اغلب آن‌ها را هنگامی که به پابوسی آستان قدسی امام رضا مشرف شده‌اند

میراث مکتوب – چند اثر از دانشمندان شیعی موسوم به «الفوائد الرضویه» در دست است، که اغلب آن‌ها را هنگامی که به پابوسی آستان قدسی امام رضا مشرف شده‌اند، نگاشته‌اند. تاکنون هفت اثر موسوم به این نام، شناخته شده که عبارتند از:

۱٫ الفوائد الرضویه، در شرح حدیث راس الجالوت، تالیف قاضی سعید قمی، که در ۱۴ ربیع الاول ۱۰۹۹ق، از تالیف آن فراغت یافته است.

۲٫ الفوائد الرضویه، در شرح طب الرضا، تالیف مولی محمد بن محمد حسن مشهدی (م ۱۲۵۷ق)، که شاگردش مولی نوروز علی بسطامی آن را تماماً در کتابش فردوس التواریخ آورده است.

۳٫ الفوائد الرضویه فی فوائد متفرقه، تالیف سید محمد باقر بن اسماعیل رضوی محلاتی (قرن ۱۳ق).

۴٫ الفوائد الرضویه فی شرح زیاره امام رضا، محمد بن سلیمان تنکابنی (م ۱۳۰۲ق)، که نسخه منحصر آن در کتابخانه علامه شیخ حسین راضی حجازی در قم نگهداری می‌شود.

۵٫ الفوائد الرضویه علی الفرائد المرتضویه، یا حاشیه بر فرائد الاصول (الرسائل) شیخ مرتضی انصاری (م ۱۲۸۲ق)، تالیف آقا رضا بن محمد هادی همدانی (م ۱۳۲۲ق).

۶٫ الفوائد الرضویه فی احوال علماء المذهب الجعفریه، تالیف حاج شیخ عباس قمی (م ۱۳۵۹ق).

۷٫ الفوائد الرضویه فی اصول الفقه، تالیف شیخ محمد رضا طبسی (معاصر).

به این آثار باید کتاب الفوائد الطوسیه شیخ حر عاملی (م ۱۱۰۴ق)، را نیز اضافه نمود، که در نامگذاری و موضوع تالیف با آثار فوق، همگون است.

در اینجا اثرٍ هشتمی موسوم به الفوائد الرضویه، از عالم شیعی دیگری معرفی می‌گردد، که تاکنون از انظار به دور مانده، و فقط یک نسخه از آن شناخته شده است. ابتدا درباره مولف و محتوای این اثر، توضیحاتی ذکر می‌شود، پس از آن بخشی از این کتاب ارزشمند، برای اطلاح بیشتر خوانندگان با سبک و شیوه نگارش آن ذکر می‌گردد.

ادامه این مقاله نوشته علی صدرایی خویی را اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612