کد خبر:5630
پ
saeb-m

صائب و سبک هندی در گسترۀ تحقیقات ادبی

در سال 1354 همایشی پیرامون احوال و آثار صائب تبریزی شاعر بلندآوازۀ نازک خیال دورۀ صفوی به ابتکار و پایمردی شادروان استاد ایرج افشار برگزار شد

ميراث مكتوب – در سال 1354 همایشی پیرامون احوال و آثار صائب تبریزی شاعر بلندآوازۀ نازک خیال دورۀ صفوی به ابتکار و پایمردی شادروان استاد ایرج افشار با شرکت دانشمندان و صائب شناسان نامور از 27 تا 29 دی ماه، در کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران تشکیل و مقالات ارزشمندی در آن نشست علمی ارائه و قرائت گردید.

ادیب و پژوهشگر وارسته زنده یاد محمدرسول دریاگشت با همت بلند خویش به گردآوری و تنظیم آنها این گنجینۀ گرانبها را از پراکندگی و تصاریف روزگار در امان داشت و یادگاری پایدار از خود بر جای گذاشت.

این مقالات ارزنده که متأسفانه هم اکنون بیشتر نویسندگان آن سر در نقاب خاک کشیده‌اند، در اواخر سال 1355 با عنوان صائب و سبک هندی به اهتمام محمدرسول دریاگشت و زیر نظر استاد ایرج افشار در 1500 نسخه در سلسلۀ انتشارات کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به چاپ رسید و به زودی نایاب گردید.
نیاز جامعۀ فرهنگی، به ویژه دانشجویان و دوستداران شعر صائب، صاحب این اثر را بر آن داشت تا کتاب مذکور را با تعلیقات و الحاقات لازم به چاپ جدید بسپارد. این کتاب در سال 1371 در 3300 نسخه از سوی نشر قطره به چاپ رسید.

کتاب پیش رو، چاپ سوم کتاب صائب و سبک هندی در گسترۀ تحقیقات ادبی است که به تازگی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی منتشر کرده است.

بخش اول این کتاب به متن سخنرانی‌های دکتر سعید ارباب شیرانی، کریم امیری فیروزکوهی، محمدابراهیم باستانی پاریزی، محمد بیریانی گیلانی (شیدا)، محمدامین ریاحی، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، خلیل سامانی، دکتر محمد سیاسی، سید محمد محیط طباطبایی، دکتر امیربانو کریمی، احمد گلچین معانی، دکتر پرویز ناتل خانلری، حبیب یغمایی، دکتر غلامحسین یوسفی و استاد ایرج افشار اختصاص دارد.

و در بخش دوم منتخبی از نوشته های صائب شناسان و محققان دیگر دربارۀ صائب آورده شده است.

بخش سوم کتاب پیوست کتاب است که به نمونه های خط صائب و عکس شاعر، فهرست نام اشخاص، فهرست نام مکان های جغرافیایی، فهرست نام اقوام، سلسله ها، مدنیات و فهرست نام کتاب ها و نشریات می پردازد.

درياگشت، محمدرسول: صائب و سبک هندی در گسترۀ تحقیقات ادبی، تهران، بنياد موقوفات دكتر محمود افشار، 380000 ريال، 1393.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612