کد خبر:3338
پ
hesabi-m

زندگی‌نامه علمی دکتر محمود حسابی

دو تصویر متفاوت و گاهی متضاد از استاد محمود حسابی در اذهان بسیاری از افراد جامعهٔ ما نقش بسته که هر دو نادرست است.

میراث مکتوب – دو تصویر متفاوت و گاهی متضاد از استاد محمود حسابی در اذهان بسیاری از افراد جامعۀ ما نقش بسته که هر دو نادرست است. تصویر اول بر مبنای اظهارات فرزند ایشان و گزارش‌های منعکس شده در برخی از رسانه ها، از جمله صدا و سیما، شکل گرفته که در آن استاد حسابی فیزیکدانی از تبار نیوتن و اینشتین است و نظرات عمیق و پیچیده‌اش را تنها نخبگان بسیار خاص درک می‌کنند. برای جااندازی چنین تصویری، در گزارش‌ها و مصاحبه‌ها سعی بر این بوده است روی رابطۀ نزدیک و دوستانۀ استاد با مشاهیر تأکید شود، به پشتیبانی این گونه افراد بر جایگاه علمی دکتر حسابی تکیه گردد، به عرضه شدن نظریۀ او در کنفرانس‌های معتبر بها داده شود و به تقدیرنامه‌ها و جوایز استاد استناد گردد. از جملۀ این اظهارات، معرفی دکتر حسابی به عنوان اولین شاگرد ایرانی اینشتین، داشتن همکاری درازمدت با اینشتین، وجود رابطۀ نزدیک و صمیمی با اینشتین، معرفی او به عنوان مرد علمی سال، ارجاع به جایزۀ لژیون دونور او، و عضویتش در انجمن‌ها و کمیته‌های علمی مختلف ملی و بین المللی است. اگرچه این نوع استنادها، در صورت داشتن اعتبار لازم، بر فعال و مطرح بودن استاد در زمان حیات دلالت می‌کند، تأثیری در جایگاه علمی او در جامعۀ جهانی فیزیک ندارد. برای شفافتر شدن مطلب فرض کنیم چند نامۀ معتبر از اینشتین و دانشمندان بنام دیگر در اختیار ما بود که در آنها بر اهمیت نظریۀ استاد حسابی تأکید شده بود. باز هم این نامه‌ها تأثیری در جایگاه علمی دکتر حسابی در جامعهٔ جهانی فیزیک نداشت.

متن کامل مقاله «زندگینامه علمی دکتر محمود حسابی» که در شماره دوم دوفصلنامه میراث علمی اسلام و ایران پاییز و زمستان ۱۳۹۱ به چاپ رسیده است را در فایل پایین مطالعه کنید.

…………………………………………………

نظر کاربر: سارا
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ – ۱۴:۲۳

این عکس خیلی قشنگ و زیباست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612