کد خبر:2513
پ
jam-jahanbin-m

جام جهان بین

شعر فارسی مهم‌ترین منبع برای شناسایی قوم ایرانی و جهان‌بینی او در دوران بعد از اسلام است، اگر نگوییم حتی پیش از اسلام. نتیجه آن‌که ما هر کوششی برای شناخت گذشته خود بکنیم، سروکارمان نخست با شعر خواهد بود.

شعر فارسی مهم‌ترین منبع برای شناسایی قوم ایرانی و جهان‌بینی او در دوران بعد از اسلام است، اگر نگوییم حتی پیش از اسلام. نتیجه آن‌که ما هر کوششی برای شناخت گذشته خود بکنیم، سروکارمان نخست با شعر خواهد بود. برای مثال، نمی‌توانیم تاریخ ایران را بنویسیم ـ به خصوص تاریخ اجتماعی و تاریخ تمدّن و فکر را ـ مگر آن‌که در این توده عظیم دیوان‌های شعر غوطه ‌بزنیم. شعر فارسی در طیّ عمر هزار و صدساله خود، ذخیره حیرت‌آوری از معانی گوناگونی را در خود نهفته است. موزون کردن کلام، جستن اکسیر دانایی و چیره شدن بر تاریکی بوده است. از این رو این مجموعه «جام‌جهان‌بین» نامگذاری شد. جام، مظهر دانایی و جلوه‌گاه اندیشه شاعرانه ایرانی است. مقاله‌های این کتاب، آزمایش‌هایی در زمینه «ادبیّات‌تطبیقی» و نقد ادبی است که هر دو در زبان ما خیلی جوان هستند. پژوهش‌های تطبیقی، ما را بر آن‌چه داریم بهتر آگاه می‌کند و مجال می‌دهد تا در دوره‌های مختلف و سرزمین‌های مختلف را در کنار هم بسنجیم. «جام جهان‌بین» طی سال‌ها در دانشکده‌های مختلف، در حکم یک کتاب درسی بوده است.
دکتر محمدعلی اسلامی نُدوشَن (زادهٔ ۱۳۰۴ ـ ندوشن یزد) شاعر، منتقد، مترجم و پژوهشگر برجستهٔ ایرانی نویسنده جام جهان بین است.
محمدعلی اسلامی ندوشن در سال ۱۳۰۴ در ندوشن یزد، در خانواده‌ای با بضاعت متوسط به دنیا آمد. پدرش خیلی زود درگذشت و او ناگزیر، روی پای خویش ایستاد. تحصیلات ابتدایی را نخست در مدرسه «ناصرخسرو» ندوشن، و سپس در مدرسه «خان» یزد پی‌گرفت. بعد از آن به دبستان «دینیاری» رفت و تا کلاس سوم متوسطه را در دبیرستان «ایرانشهر» یزد گذراند. در سال ۱۳۲۳ به تهران عزیمت کرد؛ ابتدا بقیه دوره متوسطه را در دبیرستان البرز به پایان رساند و آنگاه برای ادامه تحصیل وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و به دریافت لیسانس نائل آمد. وی شعر سرایی را از حدود ۱۲ سالگی آغاز کرد و پس از ورود به تهران نیز، در دوران دبیرستان، حرفه‌ای‌تر شعر می‌سرود. او در این زمان، بعضی از قطعات شعری خود را در مجله سخن منتشر کرد.جام جهان‌بین/ نویسنده: دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن/ تاریخ انتشار:۱۳۸۹/ نشر: قطره/ قیمت: ۷۰,۰۰۰ ریال/ نوبت چاپ: دوم/ تعداد صفحه:۴۰۸

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612