کد خبر:2537
پ
Beyhaqi-m

توضیح برخی مشکلات در تصحیـح جدیـد تاریـخ بیهقـی

تصحیح متون کهن از دشوارترین و در عین حال مهم ترین کارهای پژوهشی است؛ بویژه برخی متون که به دلیل ارزش های ادبیّاتی و برون ادبیّاتی شان از متون دست اوّل و مهم به شمار می روند.

میراث مکتوب- تصحیح متون کهن از دشوارترین و در عین حال مهم ترین کارهای پژوهشی است؛ بویژه برخی متون که به دلیل ارزش های ادبیّاتی و برون ادبیّاتی شان از متون دست اوّل و مهم به شمار می روند. تاریخ بیهقی یکی از این متون است که اهمیّت فوق العاده ای از جهات گوناگون داراست و به همین دلیل چند بار تصحیح شده است. اخیراً نیز چاپ ارزشمندی از این کتاب با تصحیح یاحقی و سیدی منتشر شده که با استفاده از نسخ فراوان، بسیاری از مشکلات چاپ های پیش را مرتفع کرده است. با وجود ارزشمندی های تصحیح یاد شده، مشکلاتی بویژه در توضیحات متن آن دیده می شود. نوشتۀ حاضر به بررسی پاره ای از این موارد می پردازد، به امید آن که به حل برخی از آنها کمک کند.

مقالۀ « توضیح برخی مشکلات در تصحیـح جدیـد تاریـخ بیهقـی» نوشتۀ جمیله اخیانی و حمیدرضا سلمانی؛ از مجموعه مقالات گزارش میراث – ویژه نقد متون است که به زودی فایل نهایی آن روی سایت قرار خواهد گرفت.

برای بهره گیری از مقاله کامل روی «دریافت فایل» کلیک کنید.


دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612