کد خبر:2523
پ
bbannaer

مجموعه مقالات «بیرونی، در جستجوی دانش» منتشر شد

«بیرونی، در جستجوی دانش» عنوان مجموعه مقالاتی است که به کوشش پروفسور شریف حسین قاسمی از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی در هند منتشر شده است.

میراث مکتوب- «بیرونی، در جستجوی دانش»، مجموعه مقالاتی در مورد دانشمند بزرگ ایرانی است که به کوشش پروفسور شریف حسین قاسمی از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی در هند منتشر شده است.
از مقالات منتشر شده در این مجموعه می توان به این مقالات اشاره کرد:
« بیرونیِ متفکر»/ آرتور اوفام پوپ؛
«آگاهی‌هایی در مورد بیرونی»/ پروفسور مینورسکی؛
«نگاهی به اقتباسات بیرونی از متون سانسکریت»/ پروفسور جان گُندا؛
« تعیین طول جغرافیایی با اندازه‌گیری فواصل» / سید حسن بارانی؛
« سهم بیرونی در شناخت مذاهب» / پروفسور آ. جفری؛
« بیرونی و شرق‌شناسی»/ پروفسور ج. تاوادیا؛
« بیرونی و مثلثات» / م. کاظم؛
«مطالعات مسلمانان در باره زمین‌شناسی»/ سید حسن بارانی؛
«بیرونی و تغییر بستر آمودریا» / حسن عسکری کاظمی.ابوریحان محمد بن احمد بیرونی، دانشمند، ریاضی‌دان، ستاره شناس، هندشناس و تاریخ‌نگار بزرگ ایرانی سده چهارم و پنجم هجری است. از مهم ترین تألیفاتِ بیرونی می توان به آثار زیر اشاره کرد:
تحقیق ماللهند که به مذهب و عادات و رسوم هندوان پرداخته و نیز گزارشی از سفر وی به هند است. قانون مسعودی در نجوم و تقویم، التفهیم لاوایل صناعه التنجیم در نجوم (به زبان فارسی)، الجماهر فی معرفه الجواهر در معرفی مواد معدنی و مخصوصاً جواهرات مختلف ( کتاب الجماهر بیرونی را مرکز پژوهشی میراث مکتوب چاپ کرده است) . الصیدنه فی الطب درباره داروهای گیاهی و خواص و طرز تهیه آن‌ها. آثار الباقیه عن القرون الخالیه در مبدأ تاریخ‌ها و گاه‌شماری اقوام مختلف ( این کتاب را نیز میراث مکتوب منتشر کرده است)، استیعاب الوجوه الممکنه فی صنعه الاصطرلاب در باب ارائه روش‌های مختلف ساخت انواع اسطرلاب.

مجموعه مقالات ” بیرونی، در جستجوی دانش” به کوشش پروفسور شریف حسین قاسمی )پیاپی ۵۲ ( از مجموعه شرق‌شناسی  است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است.

معرفی از زینب پیری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612