کد خبر:26294
پ
۲۰۲۳۰۱۲۲_۱۱۴۴۱۴(۱)

تمدید مهلت شرکت در همایش «زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران»

مهلت ارسال مقالات به نخستین همایش ملی تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی تا ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تمدید شد.

میراث مکتوب- درپی درخواست‌ علاقه‌مندان به شرکت در «نخستین همایش ملّی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران» و باتوجه‌ به تعطیلات اداری روزهای گذشته، بنا به اعلام دبیرخانۀ این همایش مهلت ارسال مقاله به این رویداد علمی تا دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تمدید شد. علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعۀ راهنمای تدوین مقاله در وبگاه همایش نسبت به نام‌نویسی و ارسال مقالۀ خود تا این تاریخ اقدام نمایند.

هدف از برگزاری همایش ملی تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی که به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود، تبادل دانش بین صاحب‌نظران مرتبط و نیز معرفی دستاوردهای پژوهشی استادان و دانشجویان در زمینه زبان‌ها و گویش‌های نواحی مرزی ایران به‌ویژه از منظر تطبیقی با زبان‌ها و گویش‌های مرتبط در آن سوی مرز و در سطحی کلان، حمایت از زبان‌ها و گویش‌های رو به زوال در این مناطق است.

این همایش همچنین اهدافی از جمله بومی‌سازی و کاربردی کردن منابع درسی دانشجویان در زمینه معرفی و ثبت زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران و نیز بررسی کیفی تعامل این زبان‌ها و گویش‌ها با زبان فارسی را به عنوان عامل وحدت و انسجام ملی دنبال می‌کند.

بیرجند در زمره شهرهای مرزی ایران است و مرزی بودن از حیث مطالعات گویشی از مزایای نسبی آن محسوب می‌شود. تاکنون مطالعات گویشی در نواحی مرزی ایران اندک بوده و این همایش می‌تواند فرصتی برای پیش‌تازی دانشگاه بیرجند در این حوزه باشد.

مطالعات تطبیقی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، مطالعات آوایی، ساختواژی و نحوی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، رده‌شناسی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، وامگیری زبانی در زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، دوزبانگی یا چندزبانگی و مسائل زبان‌آموزی در مناطق مرزی ایران، تماس زبانی و همگرایی فرهنگی در زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، مهاجرت و تغییر زبانی در زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران در متون کهن، ملاحظات زبانی و گویشی در بررسی اسناد و مکاتبات تاریخی مناطق مرزی ایران، نقش اشتراکات زبانی و گویشی در رونق گردشگری مناطق مرزی ایران و سایر مطالعات مرتبط با زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران محورهای این همایش است.

استادان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و همچنین صاحب نظران، دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه‌های زبان و زبان‌‌شناسی و علوم وابسته تا پایان بهمن فرصت دارند مقاله‌های خود را برای شرکت در این همایش به نشانی conf.birjand.ac.ir ارسال کنند.

نخستین همایش ملی تعامل زبان‌ها و گویش‌های مرزی دهم اسفند ماه در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

وبگاه همایش: http://Conf.Birjand.ac.ir/ICBLD

زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612