کد خبر:1702
پ
fehrest2-Copy1

تازه ترین فهرستِ کتابخانه مجلس

قاضی معزالدین، دانشمند بنام سدۀ یازدهم، زمانی که از اصفهان به دزفول مهاجرت کرد، تحولی آفرید که آثارش تا به امروز محسوس و مشهود است.

میراث مکتوب – قاضی معزالدین، دانشمند بنام سدۀ یازدهم، زمانی که از اصفهان به دزفول مهاجرت کرد، تحولی آفرید که آثارش تا به امروز محسوس و مشهود است. در میان نوادگان قاضی معزالدین، دو برادر فقیه و فقیه پرور، بر آمد: شیخ اسدالله که به کاظمین هجرت کرد و شیخ محسن که در دزفول باقی ماند و هر یک لوای علم و فقاهت را در دیار خود برافراشتند، و خاندانی دانش پرور بر جای نهادند که برکات آن تا سده های بعد، نورافشانی می‌کرد.
مجموعه ای که در سی و نهمین مجلد فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، معرفی و فهرست گردیده است، در اختیار بقیه السلف خاندان معزی، یعنی شیخ محمدکاظم معزی بوده که به وساطت حاج شیخ مرتضی معزی و پیگیری های مرحوم آیت الله سیدمحمد نبوی و مرحوم استاد سید علی کمالی دزفولی در سال ۱۳۷۲ به کتابخانه مجلس شورای اسلامی اهدا شده است.
بسیاری از آثار خاندان بزرگ معزی در این مجموعه وجود دارد که برخی از آنها تا کنون به چاپ نرسیده است از آن میان می توان به این موارد اشاره کرد:
تحفه الاخیار، رسالۀ عملیۀ شیخ محمدطاهر معزی دزفولی
تقریرات اصول فقه از شیخ محمدرضا معزی
مفتاح الفلاح، رساله عملیه شیخ محمدرضا معزی
جهد المقل فی اجوبه المسائل از شیخ محمدرضا معزی، ۳ جلد
شوارع الاحکام فی شرح شرایع الاسلام از شیخ محمدطاهر معزی دزفولی
الاجازات شامل صورت اجازات خاندان معزی
بسیاری از نسخه های این مجموعه بدون آغاز و انجام است و بسیاری نیز ملغمه ای از اوراق چندین کتاب است که یک جا صحافی شده اند. مکمل این مجموعه، دو مجموعه دیگر است که فهرست آنها در معزی نامه (یادنامه خاندان معزی) منتشر شده است.
فهرست نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی (جلد ۳۹) – مجموعه اهدایی شیخ محمد کاظم معزی دزفولی؛ تالیف: محسن صادقی؛ تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ چاپ اول: ۱۳۹۱؛ قطع: وزیری؛ ۲۹۰ صفحه؛ بها: ۱۰۰۰۰۰ ریالمعرفی کتاب از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612