کد خبر:3238
پ
eei-Copy-1

بر خوشنویسی ایران چه گذشته است؟

کتاب درآمدی بر خوشنویسی ایرانی نوشته دکترحمیدرضا قلیچ‏خانی، به کوشش انتشارات فرهنگ معاصر، منتشر شد.

میراث مکتوب – کتاب درآمدی بر خوشنویسی ایرانی نوشته دکتر حمیدرضا قلیچ‏خانی، به کوشش انتشارات فرهنگ معاصر، منتشر شد.
این کتاب شامل زبان و خط در ایران/ خوشنویسی در ایران/ آموزش خوشنویسی/ شعر و خوشنویسی/ رساله‌‏های خوشنویسی/ فهرست هنرمندان عنوان بخش‌های این کتاب است.

ویژگی ‏های کتاب:
– ۳۹۲ صفحه در قطع رحلی.
– دربرگیرندۀ ۳۵۷ تصویر چهار رنگ از خطوط کوفی، بنایی، نسخ، ثلث، ریحان، محقّق، رقاع، توقیع، تعلیق، شکستۀ تعلیق، نستعلیق، شکستۀ نستعلیق، نقاشیخط و … که بیش از نیمی از آنها برای نخستین بار با شرحی مفصّل منتشر می‏گردد. تصاویری برگرفته از مرقعات نفیس و نسخه‏های خطی موزه‏ها، کتابخانه‏ها و مجموعه‏های خصوصی ایران و خارج از کشور و کتیبه‏‏نگاری‏های ارزشمند.
– بررسی سیر تاریخی خوشنویسی ایران از خطِّ کوفی تا شکستۀ نستعلیق و نقاشیخط معاصر.
– معرفی تفصیلی احوال و آثار اوج‏های درخشان خوشنویسی.
– معرفی اجمالی ۳۰ رساله و متن کهن در آموزش خوشنویسی.
– معرفی اختصاری حدود ۹۰۰ خوشنویس از ابن‏مقله تا دورۀ معاصر.
– کتابشناسی گزیده‏ شامل معرفی دقیق بیش از ۳۰۰ منبع و مرجع دربارۀ خوشنویسی به زبان‏های فارسی، عربی، ترکی، اردو، انگلیسی و فرانسه.

معرفی مؤلف:
دکتر حمیدرضا قلیچ‏‌خانی فارغ‏‌التحصیل دکترای ادبیات در عنوان: «مطالعۀ نسخه‌‏پردازی و کتاب‏‌آرایی» از دانشگاه دهلی است. وی در سال ۱۳۶۳ آموزش خوشنویسی را نزد استاد اویس وفسی آغاز کرد و سپس به محضر استادان: سید محمد حسینی موحد و غلام‏حسین امیرخانی راه یافت و در سال ۱۳۶۸ دورۀ ممتاز خط نستعلیق و ثلث را به پایان رساند. از او کتاب‏ها و مقالات بسیاری در خوشنویسی و نسخه‏پردازی منتشر شده که از آن جمله است: «فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی»، «رسالاتی در خوشنویسی و هنرهای وابسته»، تصحیح دواوین: فروغی بسطامی، نرگسی ابهری، حسن سجزی دهلوی.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612