کد خبر:3257
پ
shrh

انتشار کتاب الحکمه العرشیه با تصحیح محمدمسعود خداوردی

کتاب الحکمه العرشیه اثر ملاصدرا با شرح و تعلیقات ملاعلی نوری و تصحیح محمد مسعود خداوردی از سوی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به بازار نشر آمد.

میراث مکتوب – کتاب الحکمه العرشیه اثر ملاصدرا با شرح و تعلیقات ملاعلی نوری و تصحیح محمدمسعود خداوردی سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به بازار نشر آمد.
موضوع این کتاب مسائلی است که پیرامون مبداء و معاد توسط فیلسوفان پیش از ملاصدرا درمیان فلاسفه مسلمان و غیرمسلمان مطرح بوده است.
یکی از بزرگ‌‌ترین اشخاص متفکّر و تاثیرگذار ادوار حکمت بدون شک حکیم بزرگ و عارف سترگ مولانا آخوند صدر المتالّهین شیرازی قدّس سره است که با تأسیس حکمت عالیه‌ متعالیه اثری بس شگرف و در خور توجه به وجود آورد که تا کنون مورد نظر اصحاب علم و معرفت بوده است. البته حکمت متعالیه در اواخر قرن دوازدهم و بعد از ملّاعلی نوری بود که نزد همگان شهرت یافت.
یکی از مهم‌ترین آثار ملاصدرا کتاب الحکمه العرشیه می‌باشد که حاوی مسائل مبداء و معاد در دو مشرق است.
اگر نتوان گفت که این آخرین تألیف اوست به یقین آخرین اثر تمام وی می‌باشد؛ در دیگر کتب آخوند نامی از این کتاب به میان نیامده، تنها در حاشیه الهیات شفا یک بار ذکری از این کتاب شده است. با توجه به آنچه مشهور است که مرحوم مصنّف کتب خود را در عرض همدیگر می‌نوشته است می‌شود گفت الحکمه العرشیه و حاشیه الهیات شفا در عرض هم تحریر می‌شده لکن یکی تمام می‌شود و دیگری ناقص می‌ماند. اما ملاهادی سبزواری این کتاب را آخرین اثر ملاصدرا دانسته است. ملاصدرا در این کتاب بر خلاف آنچه مشهور است و بر خلاف ابن‌عربی خلود در عذاب را پذیرفته و اذعان می‌کند. این کتاب توسط ملاعلی نوری (علی بن جمشید اصفهانی) که از شاگردان آقا محمد بید آبادی است حاشیه خورده است؛ و در نهایت توسط محمد اسماعیل بن سمیع اصفهانی که به او واحدالعین شهرت داشته شرح داده شده است که ایشان استاد ملاهادی سبزواری بوده‌اند.
هانری کربن فرانسوی در مقدمه فارسی خود بر مشاعر جملاتی در حمایت از شیخ احمد احسائی به این قرار می‌ نویسد: «در بخش فرانسوی به شرح شیخ احمد احسائی که اثری عمیق و ارزنده است توجه بیشتری کرده‌ایم. متأسفانه غالب مردم بر شرح و قضاوت سطحی ملّا اسماعیل درباره شیخ احمد احسائی واقف‌اند ولی از شرح ارزنده شیخ احمد اطلاع ندارند»
ضمناً مکتب فلسفی اصفهان که این فیلسوفان ارجمند را در خود پرورانده حائز اهمیت است.
در حوزه اصفهان، نشاط فکری، رونق حوزه‌های درسی، جامعیت، تلفیق مشارب گوناگون فکری در عین خلاقیت و نوآوری، جمع میان عقلانیت و معنویت، پاسخ‌گویی به پرسش‌های روز و مهم‌تر از همه عرضه‌ی آموزه‌هایی برآمده از روح و باور شیعی، رویداد بزرگی بود که حاصل آن به تعبیر برخی از محققان معاصر حکمت معنوی تشیع است. این شیوه‌ی نوین فکری، توجهی ویژه به متن قرآن کریم و روایات و ادعیه‌ی مأثوره از پیشوایان دین داشت که با بهره‌گیری از تأویل توانست خلاء موجود در حکمت اسلامی دوران پیش از خود را به خوبی جبران کند.
کتاب الحکمه العرشیه اثر ملاصدرا با شرح و تعلیقات ملاعلی نوری و تصحیح و تحقیق محمدمسعود خداوردی به بهای ۲۰۰۰۰۰ریال به بازار نشر عرضه شده است.

منبع: انتشارات حکمت و فلسفه ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612