کد خبر:4448
پ
Taliqat-m

تعلیقات بوعلی سینا

تعلیقات کتابی مهم در میان آثار فیلسوف بزرگ و نامدار ایران‌زمین ابو علی حسین بن عبدالله بن سینا است

میراث مکتوب – تعلیقات کتابی مهم در میان آثار فیلسوف بزرگ و نامدار ایران‌زمین ابو علی حسین بن عبدالله بن سینا است. این کتاب مجموعه ای از پاره نوشت هایی حکمی و فلسفی است که در سه موضوع کلی منطقیات، طبیعیات و الهیات قابل دسته‌بندی هستند. تعلیقات مجموعه‌ای از یادداشت‌های بهمنیار، شاگرد وی و احتمالاً برخی یادداشت‌های ابن سینا است که توسط بهمنیار و پس از مرگ استاد گردآوری شده.

کتاب تعلیقات پیش از این هم منتشر شده، اما به دلایلی چندان قابل اعتماد و منقح نبوده و همین انگیزه سید حسین موسویان را واداشته با تکیه بر نسخ متعدد و معتبر به تصحیح دوباره آن روی آورد. از جمله مزایای این تصحیح می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– بهره‌مندی از نسخ معتبر و متعدد.

– پژوهش به شیوه علمی و انتقادی.

– بازنمایی تاثیر تعلیقات بر آثار فلسفی پس از ابن سینا، مانند آثار فخرالدین رازی، صدرالدین قونوی، نصیرالدین طوسی، جلال‌الدین دوانی، میرداماد، ملاصدرا، ملا مهدی نراقی و ملا هادی سبزواری به تفصیل و با ارجاع دقیق به آثار ایشان.

– مقابله متن عربی با ترجمه‌ای کهن از تعلیقات که به زدودن پاره‌ای ابهامات کمک کرده است.

– تطبیق تعلیق‌ها با فهرست کهن ابوالعباس لوکری (شاگرد بهمنیار) و شماره‌گذاری آن‌ها.

– ارایه فهرستی از پیوندهای موجود میان تعلیق‌ها با سایر آثار ابن سینا.

– ارایه فهرستی از تعلیق‌های فارابی که در کتاب تعلیقات نیز، عیناً یا با تغییراتی آمده است.

کتاب تعلیقات، در ۸۲۵ صفحه و بهای ۲۸۰ هزار ریال به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است و برای شما علاقه‌مندان این کتاب در مرکز تأمین و عرضه متون کهن ایرانی میراث مکتوب موجود است.

معرفی کتاب از سید مهدی جهرمی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612