کد خبر:4195
پ
tatbighi-m-1

فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی

در میان پژوهندگان تاریخ فرهنگ ایران در دورهٔ اسلامی، هانری کُربَن به لحاظ گسترهٔ پژوهش‌های نوآورانه جایگاه ویژه‌ای دارد

میراث مکتوب – در میان پژوهندگان تاریخ فرهنگ ایران در دورهٔ اسلامی، هانری کُربَن به لحاظ گسترهٔ پژوهش‌های نوآورانه جایگاه ویژه‌ای دارد. پژوهش‌های کربن به لحاظ اسلوب علمی و روش فلسفی، و تأملات او دربارۀ اندیشۀ ایرانی، چنان پرتوی بر زوایای تاریک اندیشه و معنویت ایرانی افکنده است که به جرأت می‌توان گفت که با مرگ او در قلمرو پژوهش های این فیلسوف دربارۀ برخی از وجوه اندیشۀ ایرانی هیچ پژوهشی بدون نظری به دستاوردهای نوشته‌های او ممکن نخواهد شد.

پشتوانهٔ کوشش‌های کربن در تجدید اندیشیدن دربارۀ فلسفۀ ایرانی دورۀ اسلامی، آنچه او «فلسفۀ ایرانی – اسلامی» می نامد، برجسته کردن ضرورت فهم معنای عام تمدن ایرانی در کلیت آن است که فلسفه و، به نظر کربن، بویژه فلسفۀ اشراقی شالودۀ استوار و هم چون مایۀ تداوم آن از ورای دوره های تاریخی متفاوت، از ایران مزدایی تا ایران شیعی، بوده است. کربن به مناسبت‌هایی به عبارتی از سهروردی در کلمه التصوف استناد کرده است که شیخ اشراق خود را مجدد اندیشیدن فرزانگان باستانی ایران خوانده و گفته است که در تدوین حکمت اشراقی کسی بر او پیشی نجسته است.

فلسفۀ ایرانی و فلسفۀ تطبیقی از جمله آثاری است که دیدگاه هانری کربن را دربارۀ اندیشمندان و سخنواران ایرانی مقایسه کرده است.

ویراست تازۀ این کتاب، شامل مقدمه‌ای از مترجم و همچنین اصلاح برخی اشباهات است که ناخواسته در چاپ قبلی وارد کتاب شده بود.

این کتاب چهار مقاله از کربن را شامل می‌شود که طی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ نوشته شدند. نسخۀ فرانسوی این اثر سال ۱۳۶۹ توسط انجمن حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

مقالۀ نخست، ارتباط میان فلسفه تطبیقی و پدیدارشناسی را بررسی می‌کند و مقالۀ دوم، به جریان ‌های فلسفی میرداماد، ملاصدرا و رجبعلی تبریزی اختصاص دارد.

بررسی اندیشه و تاثیر سه فیلسوف آذربایجانی، سهروردی، ودود تبریزی و رجبعلی تبریزی، موضوع بخش سوم است. کربن در فصل چهارم، فلسفه ایرانی را پس از ابن‌رشد بررسی کرده است.

یادآور می‌شود این کتاب با ترجمه سیدجواد طباطبایی در سال ۱۳۶۹ با همکاری انجمن ایران‌شناسی فرانسه و انتشارات توس منتشر شده بود و ویراست تازۀ آن در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به بهای ۱۶۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات مینوی خرد منتشر شده است.

…………………………………………………

نظر کاربر: ابوطالب هروی کرمانشاهی

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ – ۲۰:۲۱

پروفسور هنری کربن-رحمه الله علیه- از پر حق ترین افراد در زمینه ی علوم معقول بر ما ایرانی ها و شیعیان است. ایشان اگر چه یک مقدار توجه زیادی به اسماعیلیه و شیخیه و اشراقیون داشتند ولی با عدم مستور داشت زحمات افرادی چون حسین نصر و مهدی محقق و جلال آشتیانی و چند نفر معدود دیگر، فی المجموع اثر گذارترین فرد در زمینه ی نشر حکمت متعالیه به غرب بشری زنده یاد کربن است. حتی اگر او را تنها با کتاب تاریخ فلسفه ی اسلامی اش که خالی از اشتباه هم نیست بسنجیم باز عیار بالا و والایی در این عرصه دارد. با اینکه مدتی قبل همایش گونه ای به یادش برپاشد ولی جا دارد چند همایش و کنگره به یاد و برای او برپا شود. در تهران و قم و پاریس.

روحش شاد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612