کد خبر:3630
پ
vaghf-miras-javidan

انتشار شماره ۷۹ و ۸۰ وقف میراث جاودان

میل به جاودانگی و نیکوکاری در سرشت بشر به صورت خدادادی نهفته است و آدمی همواره برای جاودانه زیستن و نیکوکار شدن کوشیده است

میراث مکتوب – میل به جاودانگی و نیکوکاری در سرشت بشر به صورت خدادادی نهفته است و آدمی همواره برای جاودانه زیستن و نیکوکار شدن کوشیده است. یکی از اموری که تا حدودی پاسخ‌گوی این دو خواسته درونی انسان است، یادگاری ماندگار و صدقه ای جاوید به نام «وقف» است که در گذشته های بسیار دور و در تمدن‌های کهن ریشه دارد. این آئین نیک و کهن با ظهور اسلام رونقی دیگر یافت و با اثر پذیری از جهان بینی اسلامی و برخورداری از پشتوانه احکام شرعی به صورتی استوار و جهت دار در زمینه های مختلف مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به جریان خود ادامه داد. امروزه در سراسر دنیا و در همه فرهنگ‌ها، سنت حسنه وقف را پدیده ای سودمند می‌دانند و کم و بیش از موقوفات و اخوات آن استفاده می‌کنند. آنچه در بالا آمده است بخشی از مقاله یشینه و کارکرد وقف در اسلام و تاریخ تمدن اسلامی است که در شماره ۷۹ و ۸۰ فصلنامه وقف میراث جاودان به چاپ رسیده است.
«جستاری در باب وجوه بلاغی آیات وقف»، نگاهی به وقف کتاب در اسلام و ایران» ، «پیشینه و کارکرد وقف در اسلام و تاریخ تمدن اسلامی عناوین دیگر مقالاتی هستند که در این شماره از وقف میراث جاودان به چاپ رسیده است.
«نقش موقوفات در شکل‌دهی به فضاهای شهری» به قلم شهرام یوسفی‌‌فر و معصومه یدالله‌پور، «موقوفه عمادالملک نمادی از مشارکت مردمی در تأمین خدمات شهری» اثر نادر ریاحی و «موقوفات شیخ علیخان زنگنه در شهرستان تویسرکان» اثر زهرا پورشعبانیان از دیگر مقالاتی هستند که در بخش واقفان منتشر شده است.
در بخش بقاع متبرکه این فصلنامه نیز دو مطلب با عنوان‌‌های «وقفنامه آتشکده قریه قناتغستان در موزه سنگ گنبد جبلیه» و «وقفنامه‌ای از آقا مهدی ملک التجار» اثر مرضیه مرتضوی دیده می‌شود.
«قدمگاه‌های منسوب به امام رضا علیه‌السلام در ایران» اثر رسول سعیدی‌زاده و «شناخت امامزاده محمد معروف به سلطان سبزه‌پوش» به قلم محمد حکیم آذر و رقیه جلالی عناوین مقالاتی هستند که در بخش دیگر کشورها به چاپ رسیده است.
بخش نقد و معرفی این فصلنامه نیز به مقاله «نقش وقف در محافظت از میراث عمرانی و رشد پایدار» اثر دکتر م سعیدونی با ترجمه حسین علینقیان، اختصاص دارد و معرفی مجموعه ۱۲ جلدی اسناد موقوفات اصفهانی مطالب پایانی این شماره از وقف میراث جاود ان است.
فصلنامه فرهنگی، تحقیقی، اجتماعی و تاریخی وقف میراث جاودان شماره ۷۹ و ۸۰ به صاحب امتیازی سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیر مسوولی علی محمدی و سردبیری احمد شرفخانی در قطع وزیری و ۳۱۴ صفحه منتشر شده است.
یادآور می شود متن کامل مقالات شماره ۷۹ و ۸۰ وقف میراث جاودان به زودی بر روی پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهشی میراث مکتوب قرار خواهد گرفت.<b
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612