کد خبر:5747
پ
sakhtargarayee-m

از ساختارگرایی تا قصه

این اثر تلاشی است در جهت ساختارشناسی قصه از زبان حیوانات در ادبیات کهن عربی با الهام روشی که قصه‌شناس معروف روس ، ولادیمیرپراپ به کار گرفت

ميراث مكتوب – این اثر تلاشی است در جهت ساختارشناسی قصه از زبان حیوانات در ادبیات کهن عربی با الهام روشی که قصه‌شناس معروف روس، ولادیمیر پراپ به کار گرفت.

این کتاب حاصل پژوهشی است که نویسنده، در طول بیش از دو سال و در قالب رساله دکتری انجام داده است.

در این پژوهش كه برای نخستین ‌بار در محافل دانشگاهی ایرانی و عربی صورت گرفت، یکصد و ده قصه از زبان حیوانات، در ادبیات کهن عربی مورد بررسی قرار گرفته است.

مبنای این بررسی الگوی مطالعاتی ولادیمیر پراپ ـ قصه‌شناس برجسته روس ـ است که رویکردی ساختارگرایانه دارد؛ همچنین نتایج به دست آمده از این تحقیق با ارائه جداول مختلف، تحلیل و بررسی شده است.

نویسنده در این کتاب، تلاش دارد در تحلیل ساختاری قصه‌های عامیانه روسی، به تحلیل ساختار قصه از زبان حیوانات در ادبیات کهن عربی از آغاز تا پایان دوره عباسی بپردازد و با مقایسة نتایج حاصله، کارآیی الگوی پراپ را در این عرصه مورد آزمون قرار دهد.

در این راستا 110 قصه از قصه‌های «هزار و یک شب»؛ «اخوان الصفا»؛ «کلیله و دمنه ابن مقفع» به عنوان نمونه آورده شده است.

این کتاب در قطع رقعی و با قیمت ۹۵۰۰۰ ریال منتشر شده است.

ناظميان، هومن: از ساختارگرایی تا قصه، تهران، امیرکبیر، 288صفحه، 1393

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612