میراث مکتوب- همایش بزرگداشت “ابوریحان بیرونی” به همت انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
نادر کریمیان سردشتی: راجع به شخصیت بیرونی، ناگفته های فراوان وجود دارد
نادر کریمیان سردشتی رئیس انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی، ابراز داشت: راجع به شخصیت بیرونی، هنوز ناگفته های فراوانی وجود دارد و این همایش ها ادای دینی به این شخصیت بزرگوار است و من این توفیق را یافته ام که از محل دفن او در غزنین دیدار کنم.
وی افزود: در بحث ترجمه آثار بیرونی، بعضی آثارش به زبان عبری ترجمه شده اند و باید گفت که افکار و اندیشه های بیرونی، بسیار وسیع بوده و چندین زبان بلد بوده است و خصیصه دانش افروزی و دانش آموزی به خوبی در بیرونی بوده ولی در جامعه امروز گم شده است.
مجید کریمی: ایرانشهر، فقط با نمادهای ایرانی زنده و پاس داشته خواهد شد
مجید کریمی از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: ابوریحان به ایرانشهر معتقد بوده است و نام ایرانشهر بر روی سنگ نوشته شاپور یکم به روشنی آورده شده و این نام، نامی فرانژادی و فراتباری است.
کریمی اضافه کرد: در شاهنامه به جای نام ایرانشهر، شهر ایران آمده است و خواست فردوسی همان ایرانشهر بوده است و در زمان بیرونی هم، ایرانشهر گسترده و دارای تیره ها و تبارهای گوناگون بوده است و در نهایت ایرانشهر، فقط با نمادهای ایرانی زنده و پاس داشته خواهد شد.
حسن امین: شخصیت هایی مانند بیرونی نشان دادند که علم تابع حقیقت است
حسن امین از اساتید دانشگاه بیان داشت: بیرونی یکی از چهره های برجسته تاریخ علم در سراسر جهان است و شوق او به تعلیم و تعلم غیرقابل وصف است و او کسی بود که دوست داشت آگاه تر و عالم تر فوت کند.
وی افزود: علم هیچ گاه تابع قدرت نیست و شخصیت هایی مانند بیرونی نشان دادند که علم تابع حقیقت و واقعیت است و از قدرت تبعیت نمی کند.
بهمن اکبری: بیرونی، اندیشمندی چند وجهی بوده است
بهمن اکبری رایزن اسبق فرهنگی سفارت ایران در ازبکستان، اظهار داشت: بیرونی، اندیشمندی چند وجهی به شمار می رود و روح ایرانشهری از یک طرف و نگاه فرهنگی به جامعه انسانی از طرف دیگر، او را منحصر به فرد می کند و بیرونی ناظر به فرهنگ سخن گفته است.
او افزود: هنوز هم وارد بخارا که می شوی، نفس ابن سینا و بیرونی را حس می کنی و همدلی بیرونی در همه جا موج می زند از جمله زمانی که در هند بوده و او یک مرد زاهد به معنای عمیق کلمه بوده است.
برهان الدین نظامی: دانشمندان افغانستان، به بیرونی ارادت خاصی دارند
برهان الدین نظامی عضو آکادمی افغانستان، بیان داشت: ابوریحان بیرونی با کوهی از تالیفات و اندیشه های ژرف علمی اش، توجه ما را به سمت خود می کشاند و به قول یک اندیشمند آلمانی، او بزرگ ترین دانشمندی است که تاریخ شناخته است.
وی افزود: دانشمندان افغانستان نسبت به بیرونی ارادت خاصی دارند و او را دانشمندی بین المللی می شناسند و دانشمندان افغانستان تا به حال چندین همایش بین المللی در مورد او برگزار کرده اند.
احسان شکرالهی: تا ما همه دانشمندان مان را نشناسیم، هویت خودمان را بازشناسی نخواهیم کرد
احسان شکرالهی مدیر کتابخانه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ابوریحان بیرونی یکی از درخشان ترین ستاره های علم و فرهنگ به شمار می رود و آثار بیرونی در هندوستان و در کتابخانه های آنجا به وفور دیده می شود و نسخه های خطی بیرونی را نگه داری می کنند.
وی افزود: تا زمانی که ما همه دانشمندان خود را نشناسیم، هویت خودمان را بازشناسی نخواهیم کرد.
حسام الدین طالقانی: بیرونی، دانشمند تمام عصرها به شمار می رود
حسام الدین طالقانی مدیر مرکز بنیاد نخبگان افغانستان، ابراز داشت: ابوریحان بیرونی، دانشمند تمام عصرها بوده و محدود به زمان نیست و بحث بیرونی، بحث یک تمدن است.
او ادامه داد: هیچ تمدنی نمی تواند رشد پیدا کند مگر اینکه نظام علم و دانش را تنظیم بکند و در ادامه باید به بحث جهان گرایی بودن بیرونی اشاره کرد که او سرزمین را به اقلیم های مختلف تقسیم می کند و از نظر او انسانیت مرز و بوم ندارد.
نوشاد رکنی: در موزه ملک، نسخه های خطی بیرونی نگه داری می شود
نوشاد رکنی از پژوهشگران و از مدیران موزه ملی مَلِک، ضمن توضیحاتی درباره موزه ملی ملک و بانی آن یعنی حسین ملک، ابراز داشت: خوشبختانه ما در موزه ملی ملک آثاری از ابوریحان بیرونی را نگه داری می کنیم.
رشاد پویا: دانشگاهی به نام بیرونی در افغانستان وجود دارد
رشاد پویا از محققان ایالت بلخ افغانستان، ابراز داشت: در افغانستان همایش هایی برای بیرونی برگزار شده است و از کشورهای منطقه هم دعوت به عمل آمده است و لازم به یادآوری است که در افغانستان، دانشگاهی هم به اسم بیرونی وجود دارد.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی خانه اندیشمندان علوم انسانی