کد خبر:33795
پ
۳۴۴۷۴۷۳-۲

نشست «قرآن‌های کوفی در ایران و دیگر پاره‌های آن در جهان»

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور به بحث و گفتگو دربارۀ کتاب «قرآن‌های کوفی در ایران و دیگر پاره‌های آن در جهان» اختصاص دارد.

«قرآن‌‌های کوفی در ایران و دیگر پاره‌‌های آن در جهان» نوشته‌ی مرتضی کریمی‌نیاست که مرکز طبع و نشر قرآن آن را چاپ کرده است. دستنویس‌های قرآنی به خط حجازی و کوفی کهن‌ترین اسناد برجا مانده از میراث اسلامی به شمار می‌آیند. در این کتاب به مهم‌ترین عناصر تاریخی، ادبی، هنری، و قرآن‌شناختی در این آثار کهن و معرفی نزدیک به سیصد نسخۀ قرآنی کهن از مهم‌ترین کتابخانه‌ها و موزه‌ها پرداخته شده است.

از آنجا که بسیاری از نسخه‌های کوفی در ایران و جهان، طی قرون گذشته، آسیب دیده و در مناطق مختلف پراکنده‌اند، مؤلف کوشیده تمام پاره‌های مشابه یا متعلق به هر نسخه را در ایران و جهان شناسایی کرده، در کنار هم قرار دهد. افزون بر معرفی ظاهری نسخه، به جزئیاتی در باب نوع و ویژگی‌های خط کوفی، ویژگی‌های تزئینی و تذهیب‌های آن، اطلاعاتی از زندگی کاتب یا واقف، اطلاعات تاریخی دربارۀ نسخه و محیط کتابت آن، شیوۀ نقطه گذاری و اعراب گذاری آیات، رسم یا املای قرآنی به‌کار رفته، وقرائت‌های رسمی، نادر و گاه ناشناخته در آن، پرداخته است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه شنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ به بحث و گفتگو دربارۀ کتاب «قرآن‌های کوفی در ایران و دیگر پاره‌های آن در جهان» اختصاص دارد که با حضور عمادالدین شیخ‌الحکمایی، سیدمحمدحسین حکیم و مرتضی کریمی‌نیا در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

 

قرآن‌های کوفی در ایران و دیگر پاره‌های آن در جهان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612