کد خبر:41222
پ
IMG-20240712-WA0001

آیین گرامیداشت سالگرد درگذشت محمد معین برگزار شد

آیین گرامیداشت پنجاه و سومین سالگرد درگذشت استاد محمد معین در آستانه اشرفیه برگزار شد

میراث مکتوب- آیین گرامیداشت پنجاه و سومین سالگرد درگذشت استاد محمد معین همراه با رونمایی از پوستر و فراخوان نخستین جشنواره «ستاره ناهید» با حضور و سخنرانی محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور، مهدخت معین دختر استاد معین و جمعی از هنرمندان و چهره های فرهنگی کشور در جوار آرامگاه این استادِ فقید در آستانه اشرفیه برگزار شد.

محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این آیین گفت: امروز باید برای معرفی مفاخر ایران ازجمله استاد محمد معین، از ابزارهای جدید هنری خاصه هنرهای نمایشی بهره ببریم.

او در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: خوشبختانه با حضور چهره های برجسته هنرهای نمایشی ایران از جمله استادان مسافر آستانه و قطب الدین صادقی در شورای سیاست گذاری جشنواره فرهنگی و هنری استاد معین که با عنوان«ستاره ناهید» در استان گیلان و سراسر کشور برگزار خواهد شد، امیدداریم فعالیت های پیش رو ضمن دارابودن بالاترین سطح از کیفیت، بیشترین تأثیرگذاری در فضای فرهنگی و هنری کشور را در پی داشته باشد.

مشاور وزیر فرهنگ اضافه کرد:با برنامه ریزی صورت گرفته و به مدد همراهی بزرگان عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی، می توان این جشنواره را به جریانی بین المللی و فرصتی برای جهان پارسی زبان تبدیل کرد.

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بهره گیری از هنرهای نمایشی می‌تواند اثر مهم و ماندگاری بر شناساندن جریان ادبی و هنری ایران بگذاردکه شوربختانه چندی است در معرض آسیب‌های جدی و مورد تهاجم بیگانگان قرار گرفته است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: آثاری که استاد محمد معین از خود برجای گذاشت ماندگار شد، او واژه ها را از تاریکخانه بیرون کشید و با زبانی بسیار ساده و روان اندیشه ها و میراث عظیم زبان و ادب فارسی را در اختیار همگان قرار داد.

حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره «ستاره ناهید» هم در این آیین اظهار کرد: استاد معین نقش اسطوره ای و مهمی در احیا و حفظ زبان ملی و فارسی داشت؛از اینرو باید آثار این استاد فقید و همه چهره هایی که در تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران نقش آفرینی داشتند و امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته اند را به روزرسانی و به جامعه معرفی کنیم.

مسافر آستانه افزود: با بهره گیری از هنر نمایشنامه نویسی می توان آثار دکتر معین را احیا و توجه هنرمندان عرصه تئاتر را به این موضوع جلب نماییم.

دبیر جشنواره «ستاره ناهید» تاکید کرد: زندگی و آثار مفاخر ارزشمند ما در همه عرصه ها می تواند به بازشناسی آثار و اندیشه این شخصیت ها کمک کند و در تربیت نسل کنونی و آینده نیز اثر گذار باشد؛ ضمن اینکه این بازشناسی ضرورتی است که شاید در گذشته کمتر به آن دقت شده است.

مسافر آستانه گفت:جشنواره ستاره ناهید در چهار بخش تحقیق و پژوهش بررسی آثار، نمایشنامه نویسی، تئاتر خیابانی و تئاتر صحنه ای برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد : اگرچه زیرساخت های شهرستان آستانه اشرفیه برای برخی بخش ها مانند تئاتر صحنه ای فراهم نیست اما می توان با بهره گیری از ظرفیت شهرستان های همجوار به دستاوردهای مطلوبی دست یافت و زمینه را برای برگزاری یک جشنواره ملی و بین المللی فراهم کرد.

در بخش دیگر این مراسم، مهدخت معین دختر استاد محمد معین درباره شخصیت، اندیشه و آثار ماندگار ادبی و زبان شناختی این استاد فقید به ایراد سخن پرداخت و در ادامه قطب الدین صادقی استاد هنرهای نمایشی و کارگردان سینما و تئاتر نیز طی سخنانی بر اهمیت جشنواره های فرهنگی و هنری خاصه جشنواره«ستاره ناهید» در انتقال میراث مفاخر ایران به نسل های جوان و جدید کشور تأکید کرد.

گفتنی است پنجاه‌ و ‌سومین سالگرد درگذشت استاد محمدمعین؛ و همچنین افتتاحیه اولین جشنواره فرهنگی، ادبی و هنری «ستاره ناهید» با محوریت جایزه استاد معین، عصر روز پنجشنبه 21 تیرماه با حضور اقشار مختلف شهرستان آستانه اشرفیه و جمعی ازاستادان و مدیران کشوری و استانی ازجمله رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مهدخت معین؛ فرزند استاد محمدمعین و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امام جمعه، فرماندار، شهردار و نایب رییس شورای اسلامی شهر شهرستان آستانه اشرفیه در جوار آرامگاه این استاد فقید برگزار شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612