کد خبر:2848
پ
shebhghare-m

درخشش مرکز پژوهشی میراث مکتوب در جایزه کتاب سال

دو اثر منتشر شده از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سی و یکمین دورۀ جایزۀ کتاب سال و بیست و یکمین دورۀ جایزۀ جهانی کتاب سال، برگزیده و شایستۀ تقدیر شدند

میراث مکتوب – دو اثر منتشر شده از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سال ۱۳۹۱، در سی ‌و یکمین دورۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و یکمین دورۀ جایزۀ جهانی کتاب سال، برگزیده و شایستۀ تقدیر شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، کتاب کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره(هند، پاکستان، بنگلادش) به کوشش عارف نوشاهی اثر برگزیده در حوزۀ مطالعات ایرانی شاخه کلیات بیست و یکمین دورۀ جایزۀ جهانی کتاب سال شناخته شد.

دربارۀ کتاب کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره (هند، پاکستان، بنگلادش)

کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره (هند، پاکستان، بنگلادش) (از۱۱۶۰-۱۳۸۶ه.ش» در۴ جلد به کوشش عارف نوشاهی منتشر شده است‌. این کتاب نخستین اثر جامع در موضوع خود است که آثار مکتوب فارسی چاپ شده در کشورهای بنگلادش، پاکستان و هندوستان از آغاز چاپ کتابهای فارسی در منطقه (انشای هرکون ۱۷۸۱م) تا پایان ۲۰۰۷م – اعم از چاپ‌های سربی، سنگی، حروفی، افست، فاکسیمیله و کامپیوتری – ‌معرفی می‌کند. در این کتابشناسی حدود ۱۱۰۰۰ عنوان کتاب در بیش از ۲۰۰۰۰ چاپ ثبت شده است، که از آن میان اغلب چاپ‌ها مستقیماً رؤیت شده و بقیه به کمک سایر منابع شناسایی گردیده است.
این کتابشناسی به ترتیب موضوعی و با ترتیب داخلی الفبایی نام کتب، به جز بخش آثار منظوم ادبیات فارسی با ترتیب الفبایی تخلص شاعران، تنظیم شده و در آن علاوه بر کتاب‌های مستقل فارسی، گزیده و ترجمه و شرح‌های حامل متن نیز جای داده شده است. ذیل نام کتب، اعم از متن، گزیده، ترجمه و شرح، تمامی چاپ‌های آن به ترتیب زمانی ذکر شده است.

اثر شایستۀ تقدیر میراث مکتوب در سی و یکمین جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

در سی و یکمین دورۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز کتاب نورالعیون تألیف ابو روح محمدبن منصوربن ابی عبدالله جرجانی یمانی به تصحیح یوسف بیگ باباپور (در شاخۀ متون قدیم) اثر شایستۀ تقدیر شناخته شد.

دربارۀ نورالعیون

کتاب نورالعیون، تألیف ابوروح محمد بن منصور بن ابی‌عبدالله بن منصور جرجانی یمانی، معروف به «زرین‌دست» و «معالج»، پزشک دربار ملکشاه سلجوقی (قرن پنجم هجری) با مقدمه و تصحیح یوسف بیگ‌باباپور زیر نظر دکتر مهدی محقق از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری انتشارات سفیر اردهال منتشر شده است. این کتاب اولین کتاب فارسی در چشم پزشکی شناخته شده که در سال ۴۸۰ ق. تألیف آن به پایان رسیده و به ملکشاه اهدا شده است. کتاب در ده مقاله ترتیب یافته و اطلاعات آن شالودۀ دانش پیشینیان در این فن است، به اضافه آنچه مؤلف تجارب و یافته‌های خود را بدان افزوده و کتاب را هم چون حنین بن اسحاق به صورت سؤال و جواب طرح‌ریزی کرده و به هدف آموزش این فن، خطاب به فرزندش نگاشته است.

مرکز پژوهشی میراث مکتوب موفقیت در جایزۀ جهانی کتاب سال و جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را به آقایان عارف نوشاهی و یوسف بیگ باباپور تبریک می گوید.

یادآور می شود آئین اختتامیۀ سی ‌و یکمین دورۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی و بیست و یکمین دورۀ جایزۀ جهانی کتاب سال شنبه ۱۹ بهمن ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت به نشانی خیابان حافظ برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612