کد خبر:2371
پ
tarikh-m

دوره آموزشی التفهیم

در اسفند ۱۳۹۰ کتاب ارزشمند و بی همتای التفهیم ابوریحان بیرونی که قرن پنجم /ده میلادی، برای آموزش نجوم به زبان ساده نگاشته شده بود، به عنوان میراث معنوی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید.

میراث مکتوب- در اسفند ۱۳۹۰ کتاب ارزشمند و بی همتای التفهیم ابوریحان بیرونی که قرن پنجم /ده میلادی، برای آموزش نجوم به زبان ساده نگاشته شده بود، به عنوان میراث معنوی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید. استاد همایی در مقدمه چاپ بعدی آن بازتاب نشر التفهیم را چنین توصیف کرد: « پوشیده نمی دارم که ستاره اقبال این کتاب در آن ایام از افق مطبوعات طلوع کرد در نکبت وبال بود، زیرا که طالب اهل و خواننده این علوم به ندرت یافت می شد؛ از تحصیل کردگان قدیم کسی که به راستی و درستی اهلیت این فنون را داشته باشد، مانند همیشه بسیار کم و دیریاب بود. تحصیل کردگان جدید هم با این مبانی آشنایی نداشتند، سهل است که سخت منکر این قبیل معلومات بودند و آن را جزو خرافات و اساطیر اهل عتیق می شمردند … این است که دیری گذشت و کتب چاپ شده با این که در ابتدا به قیمت تمام شده بلکه کمتر از آن، یعنی ده پانزده تومان می فروختند در انبار شرکت مطبوعات که کتاب به هزینه او طبع شده بود خاک خورد شد؛ چندان که شنیدم عاقبت مقداری کثیر به بهای کاغذ باطله رای ساختن مقوا و پاکت میوه و سبزی فروخته شد». امروزه نیز همانند روزگار استاد همایی کمتر می توان جمعی مشتاق پیدا کرد که برای یادگیری نجوم قدیم دور هم جمع شوند. کتاب هایی چون التفهیم که جزو میراث ایرانی ها است، از دید برخی کسان جز طالع بینی چیز دیگری نیست.
آنچه خواندید در صفحه ۹ شماره اخیر خبرنامه تاریخ علم، ذیل عنوان «دوره آموزشی التفهیم در رشت» به قلم مرتضی صومی آمده است. برخی مطالب خواندنی دیگر این شماره عبارتند از:
خبر و گزارش
نقد و معرفی کتاب چگونه متون تاریخی ریاضیات را بخوانیم
معرفی کتاب جدول های دستی بطلمیوس
معرفی مجموعه از شمارسنگ تا یارانه
به یاد خوان وِرِنت
ساعت های آفتابی در اسلام
ده مسأله در تاریخ و فلسفه علم
سرگذشت طِلس ارشمیدس
رصد نقطه اوج خورشید توسط ایرانیان در سال ۴۵۰ میلادی
گفتنی است در بخش سخنرانی نیز سخنرانی دکتر حسن معصومی همدانی در همایش «میراث علمی غیاث الدین جمشید کاشانی» که توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب در اسفندماه ۹۰ برگزار گردید، با عنوان «اصناف ریاضی دانان در دوران اسلامی و جایگاه کاشانی در میان آنان» مندرج گردیده است. همچنین در بخش تازه های نشر هم منشورات جدید میراث (المقنع فی الحساب الهندی، استاد بشر، خجندی نامه) معرفی گردیده است.
خبرنامه تاریخ علم (شماره ۶ و ۷) ـ بهار و تابستان ۹۱؛ صاحب امتیاز: پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران وابسته به دانشکده الهیات و معارف اسلامی؛ سردبیر: حمید بهلول؛ ۵۴ صفحه

معرفی نشریه از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612