کد خبر:16601
پ
9d7dcc10b5951ff2330121e9c22114bc_0

یکم آبان روز پدر نثر فارسی، ابوالفضل بیهقی نام گرفت

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار از نامگذاری روز اول آبان‌ماه به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

میراث مکتوب- رضا شجاع‌مقدم، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، گفت: ثبت روز ملی بزرگداشت بیهقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از مطالبات به حق مردم شهرستان سبزوار بود که از سال‌های گذشته به صورت جدی پیگیری می‌شد.

وی تصریح کرد: با پیگیری و همکاری مسئولان، خواسته به حق مردم دیار سربداران درباره ثبت ملی روز ابوالفضل بیهقی در خرداد امسال، از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی است که همه ساله پاسداشت وی فراتر از سطح  شهرستانی و در گسترۀ ملی برگزار می‌شود.

شجاع مقدم افزود: بیهقی، مورخ نامدار و بلندآوازه ایرانی است که تاریخ دورۀ غزنوی را با نثری فاخر و بی‌نظیر نگاشت و از وی به عنوان پدر تاریخ و مورخان ایران زمین نام برده می‌شود.

بیهقی از مورخان دورۀ غزنوی است که در سال ۳۸۵ قمری در قریۀ حارث‌آباد بیهق (سبزوار) متولد شد. وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار دبیری پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

او در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال ۴۴۰ قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. بیهقی بعد از رهایی از زندان، باقی عمر را در انزوا به سر برد تا آنکه در سال ۴۷۰ هجری قمری درگذشت.

طی یک دهۀ اخیر، همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی همه ساله در سبزوار برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612