کد خبر:14087
پ
WhatsApp20Image202020-02-1420at2010.23.26

گنج گوهربار یا مبالغۀ مستعار

دو نشست از درس‌گفتارهای شهر کتاب به موضوع «تحلیل انتقادی گفتمان شمس تبریزی در باب بدعت و متابعت» اختصاص یافت.

میراث مکتوب- دربارۀ میزان قدرت اندیشه‌وری و ایجاد دبستان‌های مستقل معرفتی بزرگان سنتی ما ـ به‌ویژه صوفی‌مشربان ـ نکته‌ها و گفته‌های فراوان از گذشته تا امروز، موافق و مخالف، مطرح‌شده و ناگزیر گروه‌های اجتماعی مختلفی را به دنبال خود کشانده است. مخالفان اساساً منکر بسیاری از ارجمندی‌ها و تأثیرگذاری‌های مثبت و ممتد و عمیق اینان شده‌اند و در برابر، برخی از موافقان تا بدان‌جا پیش رفته‌اند که برای مثال مولانا جلال‌الدین را بزرگ‌ترین متفکر تاریخ فرهنگ ایرانی اسلامی و حتی بشری قلمداد کرده‌اند و گروهی دیگر با تکیه بر همین نوع گزاره‌ها، شمس تبریز را از این مرتبه هم والاتر دانسته و بالاتر برده و بر آن شده‌اند که وقتی شمس، فردی چون مولانا را شیفته و شیدای خود نموده است پس باید ژرفا و بلندای فکری و شخصیتی بس بیشتر از او داشته باشد و مشهوراتی همانند این.

البته در بی‌همتایی و تأثیرگذاری این نخبه‌های بی‌مانند فرهنگ ما ـ موافق باشیم یا مخالف ـ هیچ شک و تردیدی نیست و این قولی است که غالباً جملگی برآن‌اند؛ هر چند تا به امروز کمتر گفتمانی به‌صورت مستدل و مستند و دور از غوغاها و غلبه‌های مد شده و عمدتاً مدرن، به این مدعیات، به‌ویژه در باب شمس درخشان تبریز، پرداخته است.

در نوزدهمین و بیستمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی دربارۀ شمس تبریزی به یکی از این ساحت‌ها پرداخته خواهد شد و کوشش می‌شود عیار گفته‌های شمس دربارۀ مسالۀ بغرنج بدعت و متابعت ـ به دور از هیاهو و غوغا ـ نقد و تحلیل شود. پرسش اصلی در این نشست‌ها آن است که نکته‌ها و مقالات شمس واقعاً چون گنجی است گوهربار یا مثل بسیاری از حرف‌های دیگر و دیگران مبالغاتی است مستعار؟

نوزدهمین و بیستمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی دربارۀ شمس تبریزی با موضوع «تحلیل انتقادی گفتمان شمس تبریزی در باب بدعت و متابعت» با سخنرانی دکتر مهدی محبتی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان برگزار خواهد شد.

این نشست‌ها روز چهارشنبه سی بهمن و هفتم اسفند، ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچۀ سوم برگزار می‌شود.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612