کد خبر:13468
پ
logo2_0

ایران و عراق در سپهر مشترک آثار تاریخی فرهنگی

همزمان با فرارسیدن هفتۀ دفاع مقدس، نمایشگاه مشترک ایران و عراق در سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران برپا شد.

میراث مکتوب- موزه کتاب و میراث مستند ایران به مناسبت فرارسیدن سی و یکم شهریورماه و گرامیداشت هفته دفاع مقدس نمایشگاهی با عنوان «ایران و عراق در سپهر مشترک آثار تاریخی فرهنگی» برگزار کرد.

در این نمایشگاه 28 اثر هنری و تاریخی از مشترکات فرهنگی دو کشور به نمایش درآمده‌ است. این آثار از میان اسناد، کتاب‌های خطی و چاپ سنگی، سکه‌ها و تصاویری برگزیده شده که در کتابخانه و موزۀ ملّی ملک نگهداری می‌شود.

از این میان می‌توان به نسخۀ خطی نهج‌البلاغه به خط حسین بن محمد حسینی شیرازی اشاره کرد که در سال 493 هجری قمری در بغداد کتابت شده ‌است. نسخۀ خطی «الاغانی» تألیف ابوالفرج اصفهانی به عنوان مهمترین دانشنامۀ فرهنگ و ادبیات عرب قدیم و نسخه‌ای از کتاب «نجاة العباد فی یوم المعاد» با دستخط و مهر شیخ مرتضی انصاری از آثار درخور توجه این مجموعه است.

سکه‌ عرب- ساسانی با تاریخ 21 هجری قمری، سکه ولایت‌عهدی حضرت امام رضا (ع) به تاریخ 203 هجری قمری و نیز سکه دینار هلاکو ایلخان مغول که در سال 656 هجری قمری یعنی یک سال پس از فتح بغداد در این شهر ضرب شده‌‌؛ از دیگر آثار نمایشگاه مشترکات فرهنگی این دو کشور همسایه‌ است.

این نمایشگاه محیطی که در چارچوب همکاری مشترک میان موزۀ کتاب و میراث مستند ایران و موزه ملّی ملک برپا شده؛ تا 7 مهرماه، همه روزه در ورودی موزۀ سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران دایر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612