کد خبر:29819
پ
فصلنامه مطالعات زبان فارسی

شمارۀ ۱۱ فصلنامۀ «مطالعات زبان فارسی»

شماره یازدهم فصلنامه علمی و تخصصی «مطالعات زبان فارسی» با مقاله‌هایی از متخصصان و استادان زبان و ادبیات فارسی منتشر شد.

میراث مکتوب- شماره یازدهم فصلنامه علمی و تخصصی «مطالعات زبان فارسی» با مقاله‌هایی از متخصصان و استادان زبان و ادبیات فارسی منتشر شد.

در این شماره مقاله علمی «برجستگی عنصر صدا در فضاسازی رمان همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها» با پژوهش حسین احدی قورتولمش، بیژن ظهیری ناو و حسین نوین، «نگاهی به بن‌مایه‌های تشخص‌یافته آیین‌های ازدواج در داستان‌های عامیانه لامرد» نوشته زیبا اسماعیلی و ابوالحسن خرم‌دل، «مدرنیسم و نوشتار زنانه» اثر منصوره اشرافی، محمد شاه‌بدیع‌زاده و رضا اشرف‌زاده، «واکاوی غزلیات ایهام‌آمیز حافظ در طرح مسائل انتقادی» نوشته محمد پوریاورچویر، احمدرضا نظری چروده و معصومه نظری چروده، «نظریه مخاطب‌محوری رویکردی در نقد ادبایت کودکان» از علیرضا صغیر، محمود فیروزی‌مقدم، مریم جلالی و مهیار علوی‌مقدم، «واکاوی ویژگی‌های ادبایت عامیانه در رمان‌های طیور ایلول اثر املی نصرالله و کلیدر اثر محمود دولت‌آبادی» نوشته فاضل عباس‌زاده و ودود ولی‌زاده ساریان و «روابط بینامتنی مثنوی معنوی مولوی با مثنوی‌های نظامی گنجه‌ای بر اساس نظریه ترامتنیت ژرار ژنت» به قلم توحید نادری، رامین محرمی و مسروره مختاری گنجانده شده است.

مخاطب با مطالعه این شماره نشریه مطالعات زبان فارسی با نتایج پژوهش‌های نویسندگان در حوزه‌های مختلف آشنا می‌شود. از جمله، رضا قاسمی با توجه به تجربه‌ای که در نمایشنامه‌نویسی دارد از عنصر صدا به نحوی ماهرانه در القای مفاهیم وهم‌آلود رمان بهره برده است. بررسی بن‌مایه‌های ازدواج در داستان‌های عامیانه لامرد نشان داد که بن‌مایه‌های تعیین آزمون برای ازدواج، جست‌وجوی نشانه‌ها، سفر قهرمان قصه و مخالفت پدر یا برادر دخار بن‌مایه‌های پرتکرار این داستان‌هاست.

هوشنگ گلشیری در شازده احتجاب با استفاده از شیوه‌های نوین داستان‌پردازی مدرن، ساختاری مقتضی و متناسب با ویژگی‌های مدرن فخرالنسا برای رمانش ترتیب می‌دهد تا شخصیتی را به خواننده بشناساند که به رغم سنت‌های دیگر زنان پیرامون خاندان احتجاب، هویتی مستقل و مستحکم پیدا کرده است.

بسامد صناعت ادبی ایهام و انواع آن در غزلیات حافظ زیاد است اما تعداد ابیاتی که در آنها واژه ایهام‌دار با مباحث انتقادی زمان مرتبط باشد تنها ۶۵ مورد است.

شماره یازدهم «مطالعات زبان فارسی» با صاحب امتیازی فتانه قملاقی و سردبیری فاطمه مدرسی در ۱۴۴ صفحه با بهای ۶۸ هزار تومان منتشر شده است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612