کد خبر:28050
پ
۸۶۷۶۵۵۴-۲

تاریخ اجتماعی ایران در عصر آل‌بویه

کتاب «تاریخ اجتماعی ایران در عصر آل‌بویه» نوشته روی متحده با ترجمه محمد دهقانی از سوی نشر نامک منتشر شد.

میراث مکتوب- کتاب «تاریخ اجتماعی ایران در عصر آل‌بویه: وفاداری و رهبری در ادوار آغازین جامعه اسلامی» نوشته روی متحده با ترجمه محمد دهقانی که در ۲۳۵ صفحه  با شمارگان ۳۳۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان در نشر نامک راهی بازار کتاب شده است.

در مقدمه مترجم می‌خوانیم: نام اصلی ترجمه‌ای که در دست دارید «وفاداری و رهبری در ادوار آغازین جامعه اسلامی» است، اما چون موضوع اصلی آن حکومت آل بویه و اوضاع اجتماعی قلمروهای آن (شامل نواحی مرکزی و غربی ایران و مناطق شرقی و مرکزی عراق امروزی) است، عنوان ترجمه به «تاریخ اجتماعی ایران در عصر آل بویه» تغییر یافت تا برای خواننده ایرانی رساتر و ملموس‌تر باشد.

نویسنده کوشیده است به شیوه‌ای توصیفی و تا حدودی همدلانه و پدیدارشناسانه ساختار جامعه آل بویه و پیوندها و روابط اجتماعی آن را واکاوی کند و تصویری نسبتاً روشن از آن به دست دهد. دو مفهوم مهم وفاداری و رهبری در این پژوهش توسع معنا یافته و از حد دولت و حکومت فراتر رفته و جوانب مختلف زندگی اجتماعی مردمان ایران و عراق را در قرن‌های چهارم و پنجم هجری در بر گرفته است. پارادایمی که نویسنده در این کتاب مختصر به دست داده چنان دقیق و مدلل است که به گمان من می‌شود آن را درباره سراسر تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران و از جمله تاریخ معاصر آن به کار گرفت.

نویسنده دانشمند کتاب، گویا برای این که خواننده را از عربی‌دانی خود و اصالت ارجاعاتش مطمئن کند، اصرار دارد که برخی عبارات و جملات عربی منابع کارش را در متن بیاورد. من این عبارات و جملات را هم، هر چند گاهی بی‌فایده به نظر می‌رسند، به احترام نویسنده و برای رعایت امانت در ترجمه حفظ کرده‌ام. معدود خطاهای تاریخی نویسنده را هم بی‌آنکه متعرض آن‌ها شوم اصلاح کرده و فقط از باب نمونه بعضی از آنها را برجا نهاده و درستشان را در پای صفحه متذکر شده‌ام. همه واژه‌ها و عبارت‌های درون قلاب از نویسنده است، مگر این که در پانویس تصریح شده باشد که افزوده درون قلاب از مترجم است.

هر جا که تاریخ‌های قمری و میلادی با هم آمده‌اند، نویسنده نخست سال قمری و سپس بعد از خط کج، سال میلادی را آورده است. در مواردی هم که ذکر سال میلادی لازم نبوده، سال هجری قمری به تنهایی ذکر شده است.

تاریخ اجتماعی ایران در عصر آل بویه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612