کد خبر:2869
پ
۱۰۵

یادگارنامه محمد محمدی ملایری

یادگارنامه دربرگیرندۀ بیست و یک گفتار همراه با بخش منتشر نشده از تاریخ و فرهنگ ایران (موسیقی ایرانی در دورۀ ساسانیان) است

یادگارنامه دربرگیرندۀ بیست و یک گفتار همراه با بخش منتشر نشده از تاریخ و فرهنگ ایران (موسیقی ایرانی در دورۀ ساسانیان) است که به خواستاری دکتر منوچهر ستوده و ایرج افشار تدوین و تألیف شده.

مجموعه مقالات حاضر ارج نامۀ استاد بی‌بدیل و پژوهشگر حقیقت‌جو، پرشکیب و توان و مهرورز به تاریخ و فرهنگ و مردم سرزمین خویش، دکتر محمد محمد ملایری است که دوستان فرهنگی استاد به پاس مقام علمی و جستارهای دانشورانۀ ایشان پیشکش کرده‌اند.

این نوشته ها داستان غم انگیز زبونی ایران اواخر حکومت ساسانی و جسارت و گستاخی اعراب، چگونگی حملۀ به ایران، علت های شکست ایرانیان و پی آمدهای این شکست ننگ آفرین را بر می رسد. غبار از چهرۀ حقیقت برداشته، تداوم ارزش های فرهنگی و ساختارها و نهادهای اداری دوران ساسانی پس از حملۀ اعراب را اثبات می نماید و به تشریح روش ناهنجار و تعصب آلودۀ مورخان و نویسندگان عرب می پردازد که می کوشیدند از راه تعریف نام های خانوادگی و جغرافیای ایران و مهم تر از همه با توسل به تحریف تاریخ اجتماعی و سیاسی ایرانیان فرهنگ و تمدن پیش از اعراب ایران را خوار و ناچیز جلوه دهند و ژرفا و گسترۀ نقش ایران در پیدایش و نضج تمدن اسلامی را راست پوشی نمایند.

چگونگی انتقال فرهنگ عصر ساسانی به عصر اسلامی بر مبنای نگاهی جامعه شناختی نموده می شود و اینکه تا چه اندازه ساز و برگ دفتر و دیوان و کشورداری و فرمانگزاران جهان نوپای مسلمان وام دار فرهنگ و اندیشۀ علمی و سیاسی و اجتماعی و دیوانی ایرانشهر بوده است.

در این مجموعه مقالاتی به قلم ایران ناز کاشیان، ایرج افشار، منوچهر ستوده، حسین آذران، پرویز اذکایی، محمدحسین اسلام‌پناه، احمد اشرف، احمد اقتداری، رضا انزابی‌نژاد، مری بویس به ترجمۀ مرتضی ثاقب‌فر، مارتین وست به ترجمۀ فاطمه جدلی، مصطفی جیحونی، پرویز رجبی، محمدتقی راشد محصل، محمدرضا راشد محصل، محمدحسین ساکت، چراغعلی اعظمی سنگسری، حسین علیزادۀ غریب، سید حسن عباس، تیمور قادری، کتایون مزداپور و مهشید میرفخرایی به چاپ رسیده است.

کتاب یادگارنامه به کوشش محسن باقرزاده (به خواستاری دکتر منوچهر ستوده و ایرج افشار) در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه در ۴۶۰ صفحه، قطع وزیری به بهای ۳۰۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612