کد خبر:36561
پ
67473

«گفت‌وگو با نصرالله پورجوادی» منتشر شد

مجموعه گفت‌وگوها با نصرالله پورجوادی با عنوان «آفاق عرفان در سپهر ایران» به کوشش حامد زارع منتشر شد.

میراث مکتوب- حامد زارع در مقدمه خود بر ششمین کتاب از مجموعه مصاحبه‌های آفاق اندیشه که به مصاحبه با نصرالله پورجوادی اختصاص داده شده چنین می‌نویسد: «مسافری ماجراجو در اندیشه، حکمت و ادب و تصوف ایرانی است و اکنون در دهه هشتم زندگی پربار خویش راوی لحظه‌ها، گاه‌ها و فرازهای فراوانی از تاریخ پرپیچ و خم تفکر ایرانی و اسلامی برای معاصرین خویش شده است. دکتر پورجوادی نیازی به معرفی ندارد، اگر هم نیازی به معرفی باشد، فصل اول همین کتاب بهترین معرف اوست.»

کتاب «آفاق عرفان در سپهر ایران» متشکل از چندین گفت‌وگو است؛ فصل نخست کتاب با عنوان زندگینامه علمی صورت تجدیدنظرشده و تکمیل‌یافته مصاحبه‌ای است که حامد زار ع به همراه احمد بستانی با پورجوادی داشته و نسخه اولیه آن در شماره سی مهرنامه منتشر شده است.

فصل دوم با عنوان اندیشه ایرانی دربرگیرنده سه مصاحبه با عناوین «ایران در مواجهه با اعراب»، «فردوسی و سهروردی» و «کربن و اسلام ایرانی» است که پیش‌تر در شماره‌های مختلف مهرنامه منتشر شده و اکنون با ویراستاری و اضافات مجدد منتشر می‌شود.

 فصل سوم با عنوان فلسفه اسلامی نیز دربردارنده سه مصاحبه با عنوان‌های «غزالی و احیاء علوم دین»، «سهروردی و عالم خیال» و «شهرها و مکاتب فلسفی» است که همانند فصل قبل پیش‌تر در مهرنامه منتشر شده و اکنون با ویراستاری مجدد و تکمیل کردن برخی پاسخ‌ها از سوی دکتر پورجوادی منتشر می‌شود.

فصل چهارم که «تفکر عرفانی» نام دارد شامل پنج مصاحبه است؛ مصاحبه اول با عنوان «غزالی و ادبیات عرفانی» در مهرنامه منتشر شده و همانند دیگر مصاحبه‌هایی که پیش‌تر در این مجله منتشر شده و اکنون در این مجلد بازنشر می‌شود توسط زارع انجام شده است.  مصاحبه دوم با عنوان «عطار و ادبیات عرفانی» توسط میلاد حسینی انجام گرفته و پیش‌تر در شماره چهاردهم مجله سیاست‌نامه منتشر شده است. مصاحبه‌های سوم و چهارم با عنوان «پیامبر اسلام در آئینه تصوف» و «شعرا و عرفا در آئینه تصوف» نیز به همت سجاد صداقت در هفته‌نامه آسمان و روزنامه فرهیختگان منتشر شده و اکنون با ویراستاری مجدد در این مجموعه آورده شده است.

«تجدید عهد با عرفان ایرانی» مصاحبه پنجم این فصل است که از سوی دکتر پورجوادی به کتاب افزوده شده است.  فصل پنجم که عنوان زبان فارسی بر تارک خود دارد از دو مصاحبه با تیترهای «فارسی میانه و تأثیر آن در تصوف» و «زبان فارسی در مرکز نشر دانشگاهی» تشکیل شده و به تقاضای پورجوادی به کتاب افزوده شده است.

 فصول ششم و هفتم نیز دربرگیرنده مصاحبه‌هایی است که در واقع حاصل گعده‌های علمی است که در آن دوستداران و علاقه‌مندان و شاگردان پورجوادی سوالاتی از او مطرح کرده‌اند و پورجوادی نیز جواب آن‌ها را داده و اکنون به صورت مصاحبه برای نخستین بار در این کتاب آورده شده است.

فصل هشتم با نام «مصاحبه متفرقه» نیز شامل دو گفت‌وگو است که افراد دیگری با پورجوادی انجام داده‌اند و اکنون بنا به صلاحدید او به کتاب افزوده شده است. البته مصاحبه اول فصل هشتم پیش‌تر در مجله قلمیاران و مصاحبه دوم این فصل پیش‌تر در مجله نسیم بیداری منتشر شده و اکنون با اصلاحات جزیی در این کتاب آورده می‌شود.

زارع در پایان مقدمه خود بر کتاب آفاق عرفان در سپهر ایران می‌نویسد: امیدوارم مجموعه حاضر بتواند مکمل مناسبی برای علاقه‌مندان مباحث اندیشه ایرانی و اسلامی باشد. مخصوصاً برای آن دسته از افرادی که با سال‌ها مداومت و مجاهدت دکتر پورجوادی در عرصه تفکر فلسفی و عرفانی آشنا و پیگیر پژوهش‌ها و تحقیقات او هستند. به سهم خود از بیش از شش دهه اندیشه‌ورزی  پورجوادی در آسمان اندیشه ایران سپاس‌گزاری می‌کنم و آرزو دارم که این کتاب به مثابه قدردانی کوچکی از سوی آن دسته از هم‌نسلان من که شیفتة فرهنگ ایران هستند به ساحت متفکر ارجمند معاصر استاد دکتر نصرالله پورجوادی ارزیابی شود.

 پیش از این کتاب‌های آفاق حکمت در سپهر سنت، آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ، آفاق معرفت در سپهر معنویت، آفاق فکرت در سپهر فطرت و آفاق حقیقت در سپهر شریعت به ترتیب حاوی گفت‌وگوهای حامد زارع با حسین نصر، داوری اردکانی، ابراهیمی دینانی، غلامرضا اعوانی و محقق داماد منتشر شده است.

مجموعه گفت‌وگوهای حامد زارع با رسول جعفریان نیز به صورت رایگان و در قالب پی دی اف در فضای مجازی منتشر شده است.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612